Boot Windows fra ekstern harddisk

Tags:    diverse

Jeg vil gerne kunne boote Windows fra en ekstern harddisk, så jeg har lavet et image af min nuværende Windows med Acronis True Image, og oprettet en klon på en ny partition på min ekstern harddisk.

Derefter har jeg så oprettet nogle nye linjer i min boot.ini fil, som peger på Windows klonen. Men jeg får en fejl meddelelse.

"Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk."

Mit motherboard er en gammel Asus CUV4X, som bruger AwardBIOS 1010.003 Beta, men jeg kan ikke se nogle steder hvor man kan vælge at boote fra USB. Dog er der nogle USB menupunkter som USB Legacy Support og USB Function under PCI Configuration. Selve Boot menuen vises Legacy Floppy, LS-120, ZIP-100 og ATAPI MO under Removable Device og SCSI Boot Device, INT18 Device (Network) og MBA UNDI under Other Boot Device.

Yderligere vises min USB harddisk heller ikke i hardware oversigten i starten, men jeg har tænkt på om det kan skyldes at både min interne harddisk, CD-ROM drevet og formentlig også min ekstern harddisk er sat til Master. I så fald, hvordan sætter jeg min eksterne harddisk til Slave?

Indlæg senest redigeret d. 13.05.2009 16:26 af Bruger #12726
10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

http://www.pendrivelinux.com/setting-usb-boot-options-phoenix-award-bios/

Det er muligt... USBen har samme prioritet som det gamle 1.44 drev. Dog handler det mest om, om BIOS er ny nok til at kunne gøre det.

Hej Michael.
Acronis True Image, som i øvrigt er så fedt et program, laver en fil, hvor hele din partition ligger i. Altså det vil sige image-funktionen i programmet gør det. Det dur ikke til det du skal.
Hvis du har en nyere version at True Image har den til gengæld en funktion der hedder "Clone" som kloner en harddisk over på en anden. Det er denne funktion du skal bruge.
Jeg har aldrig prøvet funktionen, men den skulle efter sigende være lige til.

Tror du skal gå et par skidt tilbage og finde ud af om det først er muligt...

Det lyder bare lidt forkert at afvikle OS gennem usb, fint nok med de små linux distributioner, til private formål, men ligefrem windows ?

Usb harddiske er hverken slave eller master på ide kablet, de sidder i et usb stik. Og skal derfor ikke konfigureres - du kan have "utallige"..

ja, men windows ? - jeg ved man kan boote, og har også min xp kilde på en usb stik - men ikke til afvikling.

http://www.ngine.de/article/id/8 det lader til at kunne lade sig gøre - men jeg så det gerne fullblown.

/J

altså hvor han tager sit image fra en intern ide, og smider på usb.

/J

Jeg glemte at tilføje fejlmeddelelsen, så jeg har opdateret den oprindelige post med den. Den er som følger:

"Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk."

Inden jeg oprettede dette spørgsmål, researchede jeg også lidt, og er derfor kommet forbi de nævnte sites. Problemet er at de snakker om en Phoenix AWARD bios, og at jeg ikke kan se de indstillinger der nævnes, i min BIOS.

Jeg havde håbet at der var nogle der kendte nok til den BIOS til at kunne sige om det er muligt eller ej, eller sige det ud fra de oplysninger jeg har givet.

Hvordan peger du egentligt på din usbdisk i boot.ini ?

@Shafh, jeg har brugt Backup/Restore, og har kunnet få en nøjagtig kopi af min Windows partition, så det fungerer sådan set fint nok. Desuden er problemet at Clone kloner en hel harddisk, jeg skal bare klone en enkelt partition.

@Jokke Jensen, dels har jeg brugt Map i Recovery Console for at finde ud af hvilke numre min partition bruger, og så tilføjet det til boot.ini, dels har jeg kørt bootcfg, hvor den fandt frem til min normale Windows og så min kopi, hvor stien bare var \Windows, uanset hvilken af de 2 Windows version jeg loggede ind på i Recovery Console.

Jeg tror I har misforstået mit problem. Det drejer sig ikke om hvordan jeg får min computer til at boote fra en USB harddisk, det kan jeg godt finde ud af. Problemet er at jeg er i tvivl om hvorvidt min BIOS overhovedet understøtter det. Samtlige links nævnt her kræver jo netop det. Så jeg havde håbet at nogle kendte til den BIOS, og vidste om den understøtter boot fra USB harddiske.

Det er jo en gammel computer, men til trods for det har den dog nogle USB muligheder i BIOS menuen, men jeg synes ikke det virker som værende noget til at boote fra USB harddiske med. Hele ideen med at boote fra en ekstern USB harddisk står og falder jo netop med om min BIOS understøtter det.

Desuden er det jo en ASUS Award BIOS, ikke en Phoenix Award BIOS, som jeg også fandt nævnte links til, men den menu lader til at være noget anderledes, derfor hjælper det mig ikke rigtigt.

Update:
Det er for så vidt lykkedes mig at komme et stort skridt videre. Jeg er faldet over en boot manager ved navn PLoP som jeg nu benytter mig af, og den gør at jeg kan boote fra min USB harddisk. Det er også endelig lykkedes mig at få min boot.ini til at fungere så jeg tilsyneladende kan boote fra begge harddiske.

Nu er mit problem så at uanset om jeg booter fra min interne eller eksterne harddisk, så bliver alt loadet fra den interne. Det vil sige brugere, desktops osv. Jeg har placeret nogle forskellige filer på hver desktop for at kunne skelne hver enkelt fra hinanden, og det er altid desktoppen på den interne jeg får vist.

Jeg har så også prøvet at gå ind under HKLM\SYSTEM\MountedDevices og ændre på drev navnene, således at min eksterne harddisk får C, og min interne et andet bogstav, efter at have læst en Microsoft artikel om dette. Desværre loader den så stadig skrivebordet fra min interne harddisk.

Så hvad mangler jeg at gøre for at fuldføre mit arbejde? Det skal også lige siges at jeg ved at jeg kan boote fra min eksterne, da jeg har lavet 2 forskellige boot.ini filer, igen for at kunne skelne mellem dem, og jeg får altid den på den eksterne harddisk.

Indlæg senest redigeret d. 03.06.2009 19:29 af Bruger #12726
t