Hvor skal man starte?

Tags:    programmering

Jeg har en ven, der gerne vil i gang med noget Software- og Spil udvikling.
Og så vidt jeg ved, er det nogle hardcore stedet at starte?
Så findes der en bedre vej, end og kaste sig direkte ud i C#, C++, Delphi, Python, etc.?
Altså noget PHP scriptting først?

Hvis han gerne vil lave GUI-software og grafiske spil, så vil jeg mene det er at skyde sig selv i foden at starte på PHP - fordi PHP er beregnet til et helt andet paradigme, og derfor ikke rigtigt kender til events og andre sjove ting man har brug for i GUI/spil regi.

Din ven skal gøre sig nogle tanker om hvad slags spil det er han vil lave. Langt de fleste, for ikke at sige stortset alle, spilengines derude (at skrive sin egen engine er nok lige lovlig en mundfuld for alle andre end de rigtig dygtige) bruger C++, så at lære sig C++ vil helt sikkert være den rigtige vej at gå. Dog har C++ ry for at være et svært første sprog - jeg måtte selv opgive at lære det som det første - så jeg vil anbefale at lægge ud med at prøve at lave nogle applikationer i Python, eventuelt med PyGTK som grafisk toolkit. Python behøves ikke compiles, så man kan med det samme se hvad der er af fejl i ens kode, og så har Python en utroligt nemt læsbar syntaks, som jeg savner når jeg sidder i PHP. Når man så har fået styr på hvad klasser, arrays, datatyper, events og sådan nogle ting er, så kan man begynde at arbejde med C++.

Der er ikke en nem måde at lære at programmere på, der er kun trial and error - prøv, prøv og prøv igen. Erfaring er det eneste der batter.

Indlæg senest redigeret d. 12.05.2009 14:23 af Bruger #8223
Det kommer rigtig meget an på hvilke programmer og spil han vil lave.

C++ er nok det der er mest brugt, men det er som Per siger meget svært at komme igang med, og der vil gå en del tid inden han kan lave noget der minder om et spil.

Jeg startede selv med c++, og har også leget lidt med directx(som er et af de foretrukne valg til spil programmering), men det er utrolig komplekst at komme i gang med.

Jeg er selv her for nylig begyndt at kigge på spil udvikling i c# ved hjælp af microsofts spil frameword XNA, og må indrømme det tror jeg godt jeg vil kunne få en del ud af.

Tror også nybegyndere kan få en del ud af XNA, da det er utrolig simpelt, specielt nu når det er c# man koder i.

Jeg vil anbefalde din ven at kigge på XNA, for at se om det ikke er noget han kan bruge til noget.

Hvis han vil lave spil, så kig på C#!

Og brug Game Studio, det er et gratis addon til Visual Studio, så kan din "ven" lave spil til både XBox360 og til windows på samme tid. Det har gjort mange ting meget nemmere. Drop C++, du brækker halsen

Der bliver flere eksempler på at der bruges andet end C++. Så vidt jeg husker, så benyttes der C# til Neverwinter Nights 2, til store dele og C++ til grafikenginen. Så C# vil være et godt sted at starte. Når man så har godt fod på det så kan man altid forsøge sig med C++.

Tak for jeres svar.
Man kan lige så godt sige det som det er, han kan ikke noget der nærmer sig Hello World, så han er ret meget på bunden endnu.
Jeg synes det der XNA og Game Studio lyder interessant i denne sammenhæng.
Det bedste ville nok være noget, hvor meget af det er bygget på forhånd, så man ikke skal lave alt fra bunden.
For sådan nogle som Valve, sidder jo nok flere hundrede mennesker, og programmerer, animerer, laver grafik, etc.
Men han er mest interesseret i at programmere, så hvis man kunne komme i gang med noget spilprogrammering, hvor det kun er programmeringen man selv skal stå for, og alt anden som grafik, animation, baner, etc. er lavet på forhånd, så kunne det være perfekt.
Altså det eneste man skulle gøre var at programmere events.

t