Hvis han gerne vil lave GUI-software og grafiske spil, så vil jeg mene det er at skyde sig selv i foden at starte på PHP - fordi PHP er beregnet til et helt andet paradigme, og derfor ikke rigtigt kender til events og andre sjove ting man har brug for i GUI/spil regi.
Din ven skal gøre sig nogle tanker om hvad slags spil det er han vil lave. Langt de fleste, for ikke at sige stortset alle, spilengines derude (at skrive sin egen engine er nok lige lovlig en mundfuld for alle andre end de rigtig dygtige) bruger C++, så at lære sig C++ vil helt sikkert være den rigtige vej at gå. Dog har C++ ry for at være et svært første sprog - jeg måtte selv opgive at lære det som det første - så jeg vil anbefale at lægge ud med at prøve at lave nogle applikationer i Python, eventuelt med PyGTK som grafisk toolkit. Python behøves ikke compiles, så man kan med det samme se hvad der er af fejl i ens kode, og så har Python en utroligt nemt læsbar syntaks, som jeg savner når jeg sidder i PHP. Når man så har fået styr på hvad klasser, arrays, datatyper, events og sådan nogle ting er, så kan man begynde at arbejde med C++.
Der er ikke en nem måde at lære at programmere på, der er kun trial and error - prøv, prøv og prøv igen. Erfaring er det eneste der batter.
Indlæg senest redigeret d. 12.05.2009 14:23 af Bruger #8223