Winsock i Delphi? Hvor er mine komponenter?

Tags:    delphi

Jeg kunne godt tænke mig at komme igang med at lave noget netværks programmering. Jeg tænker så, nu hvor Delphi ligner VB så meget, så kan det jo ikke være meget sværere at lave i Delphi... Jeg har søgt og søgt på nettet for finde ud af at komponenterne er i Internet Palette... Problemet er bare at den har jeg ikke!

Hvis jeg vælger properties for for min toolbar, er fanen internet der godt nok, men der er ingen komponenter i den...

Please hjælp, hvad gør jeg?!





Jeg kunne godt tænke mig at komme igang med at lave noget netværks programmering. Jeg tænker så, nu hvor Delphi ligner VB så meget, så kan det jo ikke være meget sværere at lave i Delphi... Jeg har søgt og søgt på nettet for finde ud af at komponenterne er i Internet Palette... Problemet er bare at den har jeg ikke!

Hvis jeg vælger properties for for min toolbar, er fanen internet der godt nok, men der er ingen komponenter i den...

Please hjælp, hvad gør jeg?!



Kunne det tænkes at du har Personal udgaven?

Hilsen Mark Jensen

DNA er naturens array



Hej Christian,

Hvilken version af Delphi har du?
Hvad sker der, hvis du i din 'uses' tilføjer 'Sockets'?

Hvis den brokker sig over at den ikke kan finde sockets, har du/den nok fået lavet en fejl i dens 'LibraryPath' (Tools - Envirotment Options - Library - Library Path)

I Delphi 7 hedder den som følger ( standard uden ekstra komponenter )

C:\\Programmer\\Borland\\Delphi7\\Lib;
C:\\Programmer\\Borland\\Delphi7\\Imports;
C:\\Programmer\\Borland\\Delphi7\\Bin;
C:\\Programmer\\Borland\\Delphi7\\Source;

Hvis den findes kan du 'bare' installere den package hvortil de filer er tilknyttet, hvilket jeg umidelbart kan finde skulle være 'Delphi\\bin\\dclnet<delphiversion>.dpk' I mit tilfælde 'Delphi\\bin\\dclnet70.dpk' da jeg bruger Delphi 7.

Hvis den ikke kan finde den, kan du prøve at 're-installere' Delphi.

Du kan eventuelt også, så fremt at den finder filerne, bare skrive sockets i din uses, og så lave en global var til din form, og bruge det derfra, uden at skulle ha det grafisk på din form i design mode.

Med venlig hilsen
Ken Christensen



t