og igen så stiller jeg det samme spørgsmål. Hvorfor skulle man vælge Linux frem for Windows? Der ene er et Desktop system og det andet er et Server system - gæt selv hvilket ;-)
Well...Windows er ikke et serversystem, så mit gæt er Windows=Desktop, Linux=Server
Men jeg er absolut ikke enig. Forskellige Linux distributioner er gode til forskellige ting...nogle er absolut hverken server ELLER desktop...OpenWRT f.eks.
Ubuntu er så absolut en god desktop distribution. Ikke til spil, men det er en helt tredje slags krav.
Med desktop mener jeg en arbejdsplads...evt. til hjemmearbejde (lektier, kontor, whatever).
Og der mener jeg så absolut at Ubuntu slår Windows med flere længder. Lad os se, hvem af os der hurtigts kan sætte en maskine op med et operativsystem, web, mail, office, grafik redigering, virusbeskyttelse. Og lad os så tale TCO (Total Cost of Ownership) bagefter. Jeg plejer ikke at bruge mere end 30-40 minutter på ovenstående konfiguration givet en bare nogenlunde netværks forbindelse.
Og hvilket er lettest at installere og opdatere software under ? Windows eller Linux (Ubuntu) ?
Faktisk bruger flere af mine nongeek venner efterhånden Ubuntu (også min mutter faktisk), så dit postulat holder ikke.
Ydre mere, så er der jo ikke lige frem nemt eller specielt fremmende den måde hvorpå Linux eller for den sags skyld Unix fungere på, med mindre at man er stærkt IT kyndig. Den Linux version som nok kommer tættest på noget somhelst af det som Windows har er Ubuntu, da den jo selv håndtere pakkerne...
Det gør Fedora, CentOS, Debian, ....., stort set alle Linux systemer bygger på ét eller andet pakkesystem, som gør alting lettere. Lettere end på Windows hvor der ikke er et centralt repository for software.
Misfortå mig ikke, der er ikke noget GALT i at bruge linux, men gør ikke tingene til mere end de er... Linux er og bliver til server systemer, og der høre de også hjemme - specielt på webserver området.
Linux er også til desktoppen. Linux er pt. ikke til spil, men så absolut klar til desktoppen.