JAVA og UML hurtigt spørgsmål

Tags:    java

Hey med jer

Jeg er lige igang med at sætte UML på et allerede færdigt program og her er jeg lige kommet i tvivl..

I framen da er der nogen metoder som:
jButtonOpretKlasse, jButtomUdskrivKlasse osv, de skal vel ikke med i mit DCD vel? Og så er der en fillKomboBox men her er der faktisk noget funktion med som også fremgår af navnet.. skal denne med?

Ligeledes er der i main klassen en main og en genereret StudAdmApp(), jeg regner med man tager main() med men lader StudAdmApp() være..

Er dette korrekt opfattet?

Hey Misha,
det dejlige ved UML, er at du selv helt vælger hvilke metoder og variable der skal medtages.

En fingerregel er at du medtager alt det der har seriøst betydning for dit programs hovedfunktion :)

Af de metoder jeg har skrevet, ville du så være enig med mig?

Jeg synes du skal medtage alt, der intet der så uoverskueligt som et fuldt klasse diagram.

Jeg forstår dig ikke.. skal det være så uoverskueligt som muligt? :S

Misha, din design klasse diagram, skal den ikke kun indholde og optegne forholdet mellem dine forskellige model klasser? Altså er gui klasserne irelavante.

Ja jeg ville mene alle klasserne er vigtige at have med, da man jo skal kigge overordnet på alle ens klasser, metoder, atributter og forholdet mellem klasserne.
Det er egentlig bare hvilke ting man kan udelukke.. jeg ville tro f.eks. man kan udelukke klassernes konstruktører da det er givet alle skal have en, toString metoderne er jeg lidt usikker på sammen med get og set metoder.
Desuden har jeg valgt ikke at tage atributterne med i min gui.
Det er hvad jeg har forstået ved et DCD og hvad jeg er itvivl om på stående fod.. hvis du eller andre kan oplyse mig om hvad der ville være pænest at gøre så kom med et bud :) For så vidt jeg har forstået på Kens kommentar så bestemmer man meget af det selv.. jeg mener dog der må være en uskreven regl om hvad der skal medtages..

nu ved jeg ikke helt hvad et DCD er, kender kun CD, men en konstruktor er ret relevant, du kan vel faktisk kun udlade den hvis den ikke tager nogen argumenter.

hvis din felter er private bliver du vel nød til at vise at du har get og set der gør dem public.

Hvis du insistere på at spare plads, vil jeg mene du kan udlade alt der er private brugere udefra kan jo allivel ikke se det.

Hvis din klasse er final kan du også udelade alt der er protected.

Men endnu engang synes jeg ikke det er op til dig at bestemme hvad dem der ser diagrammet skal vide eller ikke vide.

t