Giv dit indlæg det rigtige navn

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej alle,
Titlen på dette indlæg kunne også være "Hvordan du bedst muligt få hjælp". Jeg synes der over den sidste tid er sket et alvorligt fald i kvaliteten af de emner der postes på forummet - eller nu mest titlerne. Titler som "Hjææælp", "F*ck PHP er åndsvagt" eller "Problemer med mysql" ses nu oftere og oftere - ved ikke hvorfor. Personligt kigger jeg aldrig på dem, så selvom jeg kunne hjælpe interesserer det mig ikke at hjælpe, når vedkommende der har oprettet tråden ikke engang har gidet at tage sig tid til at beskrive problemstillingen. Hvorfor skal jeg så spilde min tid?

Hvis man virkelig vil have hjælp til de problemer man har bør man formulere sit spørgsmål meget mere konkret fx. "Problem med at sortere array faldende", "Udtræk af data fra MSSQL kan ikke databindes til dropdown". Fordelen ved disse spørgsmål er at de er meget konkrete i modsætning til de dårlige eksempler jeg beskrev tidligere.

Hvis for eksempel at i er ved at kode en web portal og skal vide noget omkring hvordan man joiner i en database, had søger i så på på google? måske: database join, portal, database. I søger jo ikke på "hjæælp, hjæææææælp, hjælp eller f*ck", hvorfor ikke - jeg mener hvorfor så selv oprette et spørgsmål med den titel? Jeg ved godt at jeres umiddelbare formål er at løse jeres eget problem (meget egoistisk set), men der er et andet formål med det, nemlig det at andre der søger på google kan finde en løsning på problemet.

Så kom ind i kampen, og tænk over titlen på jeres indlæg inden i bare fyrer det afsted - personligt er jeg færdig med at læse tråde uden en fornuftig titel, det er spild af min tid.

(Måske der skulle formuleres en let guideline til spørgsmål som skulle puttes ind i toppen hver gang man lavede et indlæg)

Vi har også et forum der hedder Religionskrig - hvad har det med problemstillinger at gøre? det er jo bare debat.

Jeg er helt med på debat. Bl.a. denne tråd :)

Men hvad er debatten omkring et job opslag ?

Måske tager jeg helt fejl, og måske er det bare 10-4 med job annoncer i forumet, men hvis jeg havde en filter-funktion her på udvikleren, så ville jeg straks gå i gang med at filtrere job annoncerne fra, for jeg synes, at de hører til på it-jobbank eller lignende.

Det er dér, jeg ville kigge, hvis jeg var interesseret i nyt arbejde. Udvikleren bruger jeg fordi jeg engang imellem har 5-30 minutter, som jeg ikke ved, hvad jeg skal bruge til.

Synes der skulle være et forum for job så det ikke floodede de andre. Kigger nemlig ofte kun på de nyeste tråde fra alle forum og ikke på bestemte teknologier, og er mere interesseret i at hjælpe andre end slavearbejde.

Jeg synes ikke at man kun behøver at bruge forum til problemhjælp og er derfor enige i dem der mener man også kan bruge forum til at diskutere emner uden et "problem" som sådan.

Vi har også et forum der hedder Religionskrig - hvad har det med problemstillinger at gøre? det er jo bare debat.

Jeg er helt med på debat. Bl.a. denne tråd :)

Men hvad er debatten omkring et job opslag ?

"hvor meget giver I i timen?"
"kan I bruge en autodidakt udvikler?"
"hvad er arbejdstiderne?"
"er der kaffemaskine og indendørs pool?"
etc. etc. :)

Igen, et webforum er et kommunikationsmedie, og at tilbyde et job og svare på spørgsmål fra interesserede er da også en form for kommunikation :)

En mulig løsning:

Inden oprettelse af en ny tråd skal man igennem en 5 trins udspørgelse! - Opret en tråd i PHP.
1. Hvad er formålet med dit spørgsmål?
2. Bla bla bla..
3. Bla bla bla..

En utrolig lang række spørgsmål, alt muligt, som egentlig kan være ligegyldigt, men SKAL besvares!

Herefter kan man få lov til at oprette sin tråd..

Til de mere opmærksomme brugere og seriøse! Vil der være et lille påskeæg.. For inde i indstillingerne for din profil, godt gemt, ligger der nemlig en lille knap..
Denne knap finder man KUN hvis man har læst guidelinen for god opførsel på udvikleren.dk ved oprettelse..
Efter tryk på denne forsvinder alle de grusomme spørgsmål, og seriøse brugere kan simpel og nemt oprette nye tråde, som altid før..

Forhåbentlig vil alle de mindre seriøse give op inden de når til trin 3.. Og hvis de kommer længere, og rent faktisk formår at oprette en tråd.. Så har de os fortjent et ordentligt: "NEJ! Vi laver det ikke for dig!"

Ps. Dårlig sort humor :pirat:

Jeg synes egentlig at det spørgerne skriver i trådene er et mindst lige så stort problem som overskriften. Det er lidt for tit at der bare står: "Det gider ikke virke", eller "Så får jeg fejl".

Problemet er nok lidt at spørgerne ikke helt ved hvilken information der skal gives for at andre kan hjælpe. Men ofte virker det som om det er dovenskab, og så spildes der meget tid.

Måske er problemet at nogen tror at dette er et chat-forum, hvor folk sidder døgnet rundt og venter på at nogen svarer.

Et stort problem som er blevet nævnt er at deres problem ikke nævnes, blot at noget ikke virker.

Det mindste man kan gøre så er da at medbringe fejlbeskeden sammen med ens kode reduceret til det man mener skjuler synderen.

Og angående navnet på indlæggene, så hellere for langt ind for kort.

<< < 12 > >>
t