Giv dit indlæg det rigtige navn

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej alle,
Titlen på dette indlæg kunne også være "Hvordan du bedst muligt få hjælp". Jeg synes der over den sidste tid er sket et alvorligt fald i kvaliteten af de emner der postes på forummet - eller nu mest titlerne. Titler som "Hjææælp", "F*ck PHP er åndsvagt" eller "Problemer med mysql" ses nu oftere og oftere - ved ikke hvorfor. Personligt kigger jeg aldrig på dem, så selvom jeg kunne hjælpe interesserer det mig ikke at hjælpe, når vedkommende der har oprettet tråden ikke engang har gidet at tage sig tid til at beskrive problemstillingen. Hvorfor skal jeg så spilde min tid?

Hvis man virkelig vil have hjælp til de problemer man har bør man formulere sit spørgsmål meget mere konkret fx. "Problem med at sortere array faldende", "Udtræk af data fra MSSQL kan ikke databindes til dropdown". Fordelen ved disse spørgsmål er at de er meget konkrete i modsætning til de dårlige eksempler jeg beskrev tidligere.

Hvis for eksempel at i er ved at kode en web portal og skal vide noget omkring hvordan man joiner i en database, had søger i så på på google? måske: database join, portal, database. I søger jo ikke på "hjæælp, hjæææææælp, hjælp eller f*ck", hvorfor ikke - jeg mener hvorfor så selv oprette et spørgsmål med den titel? Jeg ved godt at jeres umiddelbare formål er at løse jeres eget problem (meget egoistisk set), men der er et andet formål med det, nemlig det at andre der søger på google kan finde en løsning på problemet.

Så kom ind i kampen, og tænk over titlen på jeres indlæg inden i bare fyrer det afsted - personligt er jeg færdig med at læse tråde uden en fornuftig titel, det er spild af min tid.

(Måske der skulle formuleres en let guideline til spørgsmål som skulle puttes ind i toppen hver gang man lavede et indlæg)

Jeg vil give dig ret Brian, der er alt for mange der ikke formulerer hverken titel eller spørgsmål godt nok. Jeg tror ofte problemet ligger i at folk er for hurtige til at skrive på udvikleren.dk, så hurtige at de ikke selv har fået analyseret problemet godt nok. Jeg springer også let henover indlæg hvor en person har postet 300 linier kode og beskrivelsen "Hjælp det virker ikke". Jeg kan også forestille mig at mange bare henter noget kode på nettet og forventer at det virker uden selv at sætte sig ind i hvad koden gør og hvad der skal til for at få det til at virke.

Jeg ved ikke helt hvad man skal gøre ved problemet. Hvis jeg har ret i at dem der skriver disse indlæg er for hurtige på aftrækkeren, så tror jeg ikke de vil læse en guideline. Men der er vel heller ikke noget galt i at skrive til en person at han skal præcisere sit spørgsmål når han har skrevet et ikke-kontret indlæg? Men det er selvfølgelig også træls at skrive den slags svar hele tiden.

Jeg vil også tilslutte mig. Fuld opbakning herfra.

Og siden hvornår er dette blevet et job opslags site ?
Hver anden tråd i PHP er sgu efterhånden blevet en "Jeg søger en PHP mand...til gratis slavearbejde". Brug da it-jobbank. Det er ikke et problem, som kan løses i et forum!

Hver anden tråd i PHP er sgu efterhånden blevet en "Jeg søger en PHP mand...til gratis slavearbejde". Brug da it-jobbank. Det er ikke et problem, som kan løses i et forum!

Timingen kunne ikke være mere perfekt!
Første nye forumtråd efter denne havde titlen "Søger C/C++/C# programmør"...og det var ubetalt!

Jobopslag er da ganske velkomne. Problemet er at det du beskriver ikke er et job, det er slavearbejde, som du nævner ;P

Udover det er jeg enig med det alle skriver i tråden. Folk skal lære at poste sigende titler.

Jeg kan da også kun hurtigt hoppe på vognen som kan være enig i at dette kan være (læs: er) irriterende.

Desværre, som tidligere nævnt også, så er de personer som bør læse dette, jo lige nøjagtig dem som ikke nogensinde i deres liv, vil læse det. Det som vi ender ud med nu, er en tråd hvor alt ser herligt ud, fordi vi har 200 personer som alle er enige med hinanden, mens at dem som virkelig burde læse dette, ikke gør dette.

Om ikke andet så kunne en guideline måske være meget god at have oppe, men det vigtigste ved den ville så efterfølgende være hvordan den blev brugt, jeg tænker ikke her så meget på de nye personer som herefter med al sandsynlighed stadgivæk vil lave disse dårlige titler, men på alle os andre som svarer. Det jeg snakker om er at vi derefter kan starte en trend med at besvare sådanne spørgsmål med "Kan du uddybe og specificere problemstillingen for os? _LÆS HER_". Forhåbentlig vil en sådan "trend" gøre at hver person kun vil lave en dårlig titel første gang, idet de derefter kan se hvordan det hjælper dem, at tage sig tid til at udforme det ordenligt.

I øvrigt Brian, det med at søge på google, jeg har min egen teori over at dem som laver disse titler, netop heller ikke gør dette (dvs. bruger google) til dels fordi de nok ikke er klar over hvilke søgeord de skal bruge.

Jobopslag er da ganske velkomne. Problemet er at det du beskriver ikke er et job, det er slavearbejde, som du nævner ;P

Well...her er vi så ikke enige :)

Et job opslag hører ikke til i et forum. Et forum er til problemstillinger, og løsningen skulle helst kunne findes i bunden af tråden. Og så kan tråden lukkes. Hvordan bidrager vi til et jobopslag ?

Så burde hver teknologi måske have et nyt område i stil med "Forum", "Artikler", "JOBS" (den er der faktisk...men måske noget integreret i udvikleren.dk), osv.

Det er selvfølgelig op til Kasper og gutterne, men jeg synes bare, at job/slave opslagene fylder i foraene og er begyndt at blive irriterende.

Interessant diskussion, om et problem der har eksisteret lige siden de gode, gamle Usenet dage. Jeg følger denne tråd tæt :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Et forum er til problemstillinger, og løsningen skulle helst kunne findes i bunden af tråden.

Her er jeg ikke helt enig. Jeg mener godt man kan bruge et forum til mere generelle diskutioner som ikke nødvendigvis har en løsning men bare er der for at gøre folk klogere på et andet plan. Jeg mener godt man kan bruge et forum til at snakke om en god ide, en artikel man har læst, et foredrag man har hørt eller bare en generel diskution om et eller andet emne. Hvilket jeg synes der er alt for lidt af her inde.

Men du har ret i at jobopslagene godt kan blive lidt dræbende at se på. Men mest fordi det som oftest er nogen der søger en kodeslave uden rigtig at ville fortælle om projektet. Er træt af at høre "der er ingen penge i det nu, men på længere sigt vil du få del i overskudet". Jeg tror det er meget få af de projekter der når så langt, desværre.

Indlæg senest redigeret d. 27.04.2009 16:08 af Bruger #84

Et forum er til problemstillinger, og løsningen skulle helst kunne findes i bunden af tråden.

Her er jeg ikke helt enig. Jeg mener godt man kan bruge et forum til mere generelle diskutioner som ikke nødvendigvis har en løsning men bare er der for at gøre folk klogere på et andet plan. Jeg mener godt man kan bruge et forum til at snakke om en god ide, en artikel man har læst, et foredrag man har hørt eller bare en generel diskution om et eller andet emne. Hvilket jeg synes der er alt for lidt af her inde.

Jeg erklærer mig enig :)
Men her kan man så også sige, at når emnet er et job opslag, så er diskussionen allerede lidt død.

Men du har ret i at jobopslagene godt kan blive lidt dræbende at se på. Men mest fordi det som oftest er nogen der søger en kodeslave uden rigtig at ville fortælle om projektet. Er træt af at høre "der er ingen penge i det nu, men på længere sigt vil du få del i overskudet". Jeg tror det er meget få af de projekter der når så langt, desværre.

Enig.

Well...her er vi så ikke enige :)

Et job opslag hører ikke til i et forum. Et forum er til problemstillinger, og løsningen skulle helst kunne findes i bunden af tråden. Og så kan tråden lukkes. Hvordan bidrager vi til et jobopslag ?

Så burde hver teknologi måske have et nyt område i stil med "Forum", "Artikler", "JOBS" (den er der faktisk...men måske noget integreret i udvikleren.dk), osv.

Det er selvfølgelig op til Kasper og gutterne, men jeg synes bare, at job/slave opslagene fylder i foraene og er begyndt at blive irriterende.

Vi har også et forum der hedder Religionskrig - hvad har det med problemstillinger at gøre? det er jo bare debat.

Et forum er et kommunikationsmedie, og kommunikation kan være meget andet og mere end Spørgsmål og Svar. Det kan være udveksling af erfaringer, det kan være jobopslag, efterlysninger af en forsvunden hund, spørgeskemaundersøgelser, random links til youtube, you name it.

Forskellige fora har så forskellige områder de fokuserer mere på end andre - på Udvikleren.dk fokuserer vi på forumtråde der relaterer til udvikling. Et opslag om et lønnet job hos Firma X er ligeså udviklingsrelevant som et spørgsmål om hvorfor man kan lægge integers og strings sammen og få en integer i PHP.

<< < 12 > >>
t