Div-layout hjælp

Tags:    html css

Hej.
Jeg sidder for tiden og kæmper med at lære at lave optimale hjemmesider bygget ved hjælp af divs i stedet for html, og det er til tider rimelig svært føler jeg.

Jeg er i gang med at bygge en side, for at øve mig lidt. Men har stødt ind i en masse problemer.

Se siden her: http://shafh.dk/hinz/2/

Er der nogen kan hjælpe mig med:

1. At få sat indeholds-teksten op ordenligt. I IE ser det rigtigt ud, men i FF går teksten ind ved menuen, og sådan skal det ikke være.

2. Jeg vil rigtig gerne have at menuen til venstre havde den lyseblå baggrund helt ned til bunden af siden. Altså div'en skal være så lang som overhovedet muligt.

3. Selve sidens har runde kanter. Det har jeg ind til videre gjort ved at give den sin helt egen <div>:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men kan det ikke gøres lidt pænere? Kan jeg sætte de runde kanter i CSS, så jeg undgår at skulle lave en div til den? Hvordan ville i gøre det? Syntes det hele driller.

På forhånd tak.

Indlæg senest redigeret d. 25.04.2009 15:10 af Bruger #5097
5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1: Jeg forstår dig ikke. Siden ser nøjagtigt ens ud i IE8 og FF35

2: Et trick kunne være at at give hele din #contentfield et baggrundsbillede med en blå venstrekant. Jeg mener der findes smartere løsninger, men kan ikke lige huske dem.

3: Runde hjørner fås først i CSS3, så her er man nødt til at lave noget knap så kønt som du gør.

Tilføjelse til dit punkt 1:

Når jeg ser din side i IE7 mode kan jeg se hvad du mener. Du kan tilføje en padding-left til din #text for at fikse det i FF og IE8.

Grunden til at jeg ser forskel er at jeg benytter IE7 og FF3.0.9. Men har lige fået opdateret til IE8 og kan godt se de er ens der.

Vedrørende punkt 1, Jesper, så virker det ikke med padding. Du skal tænke på at jeg har teksten stedet som den står med position: relative;
Er det bedre bare at indstille det med at ændre padding?

Da jeg prøvede at indsætte en padding-left:240px med Firebug virkede det fint. Jeg testede ikke i IE8, da det ikke ser ud til at IE8 developer tools kan det (eller også kan jeg bare ikke finde ud af hvordan man gør).

Indlæg senest redigeret d. 25.04.2009 17:37 af Bruger #3143
Ups ja. Jeg havde bare sat den til padding-left: 50px; og det får man ikke meget ud af :)

Men tak for hjælpen. Jeg tror jeg har en ide hvordan jeg gør siden optimal nu :)

t