Bug i Gennemsnitsprogram

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hejdav allesammen.

ja så er det mig igen :)

har skrevet en lille del af et program (som igen) efter mine øjne burde virke, og jeg kan ikke spotte fejlen.

Det er meningen at den skal kunne finde gennemsnittet af nogle forskellige tal (2,3,4,5,6,7,8,9 og 10 forskellige tal) men lige nu er den kun til 3 tal.

Her er koden:
Fold kodeboks ind/udKode 

Har (vil jeg tro) lukket min switch, do og main.
Kan bare ikke se hvad buggen er.

Nogen der kan hjælpe, og vise med en comment i koden hvad de har gjort, stedet hvor de har gjort det?

på forhånd, tak

Det ville hjælpe hvis du ville skrive hvor og hvordan problemet opstår, i stedet for bar at skrive der er en bug, det er der i meget software.

Skal din do-loop ikke være en do-while-loop, er ikke sikker man bare kan skrive do og så lukke den?

Du regner heller ikke helt rigtigt: (number1 + number2 + number3 / 3.0). Det skal være ((number1 + number2 + number3) / 3.0). Man regner først med operator som har højere precedens ( * og / ), bagefter ( + - ). Ligesom man lærer i folkeskolen, og ikke bare fra venstre til højre som her.

Du kan nemt redesigne dit program så det tager et vilkårligt antal tal finder gennemsnittet af dem.

Håber det hjælper, men jeg ved som sagt ikke hvad buggen er.

Du mangler:
using namespace std;

Der skal ikke ; efter switch:
switch (cChar)

Der mangler << inden endl:
cout << "gennemsnittet er: " << number1 << " + " << number2 << " + " << number3 << " = " << (number1 + number2 + number3 / 3.0) << endl;

Du mangler en while til din do, det kunne f.eks. være (lige inden "system("pause");):
while(0);

For at få den til at regne rigtigt skal du flytte lidt på ():
(number1 + number2 + number3) / 3.0

Hehe, for langsom :)

Indlæg senest redigeret d. 21.04.2009 21:57 af Bruger #10853
Tak begge, nu virker det :D

har brugt lidt tid på at få det til at køre op til 9, og har brugt lidt tid på at pudse det lidt af :)

her er programmet så:
Fold kodeboks ind/udKode 

tusind tak for hjælpen :D

Det er vist på tide du lærer lidt om arrays og/eller vectorer...

Emm.. ja :o skal jo helst lære alt ^^

lige et spørgsmål.. hvad er det? :s

:D

øhm... Hvordan lærer du C++ lige nu? Det er bedst at have en struktureret måde at lære det på. Der er masser af hjemmesider og bøger (nogle gratis ebooks) man kan bruge, det er dog næsten alt sammen på engelsk, ved ikke om det bliver et problem?

De forskellige måder jeg lærer:

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/ god tutourial (ifl. mig)

spørger i forskellige forums (mest denne), om hjælp til troubleshooting osv.

og til sidst:

prøver mig frem :)

skal så også lige siges at jeg begyndte med c++, og derved også det første programmering nogensinde, for 3 dage siden.

Indlæg senest redigeret d. 22.04.2009 17:15 af Bruger #14903
Hvis du har nået til switches kommer du snart til arrays kan jeg se så.

Ja... der skal læses lidt :D

Her idag fik jeg en opgave med noget geometri, og så fik jeg ideen om at lave et program der gør alt for en?

hvad syntes i om det?

Fold kodeboks ind/udKode 

tog dog også hele min eftermiddag og aften (fra kl. 16:00 til 19:30)

har også lavet 2 andre matematikprogrammer igår. hvis i vil prøve dem, og kommentere:

Simpel lommeregner:
Fold kodeboks ind/udKode 

gennemsnitsfinder:
Fold kodeboks ind/udKode 

roser lige mig selv :)
syntes det er ok godt af en der kun har kendt c++ i 3 dage ( uden nogen tidligere programmeringserfaring)

Indlæg senest redigeret d. 22.04.2009 19:45 af Bruger #14903
<< < 12 > >>
t