Vise ting kun fra unikke grupper? (mysql)

Tags:    php

Hey jeg håber virkelig nogen kan hjælpe mig her!
Jeg har det script her, som kan vise et par halv-tilfældige ting af gangen fra min database.

Min database-navne ser lige nu sådan her ud
"id....item.....amount....quantity"
Også en række ting, med de værdier

Men jeg ville gerne have min database så sådan her ud istedet:
"id....item....amount....quantity....gruppe"
Så ville et udrag fra databasen måske se sådan her ud:
1....gyn....50....40....1
2....bam...40...40...1
3....watta...100...60...2

Så ville den vise enten "gyn og watta" eller "bam og watta", men ikke "gyn og bam", fordi de tilhører den samme gruppe.

Hvordan gøres det? "WHERE gruppe NOT THE SAME"? :-)
Jeg er selv helt på bar bund ang det her desværre så håber en af jer kan hjælpe!! Jeg er stadig halv-begynder til PHP

Her er den del af mit script der indlæser fra databsen. Det burde indsættes et sted ved "FROM brunch" tror jeg, eller lige under. Men ved det ikke helt

$query = "SELECT i.id , i.name, i.quantity, i.amount
FROM brunch i
WHERE id NOT IN (SELECT id FROM deleted_brunch WHERE username = '".mysql_real_escape_string($_SESSION['user_name'])."')
UNION ALL
SELECT i.id , i.name, i.quantity, i.amount
FROM added_brunch i
WHERE username = '".mysql_real_escape_string($_SESSION['user_name'])."'
AND id NOT IN (SELECT id FROM deleted_brunch WHERE username = '".mysql_real_escape_string($_SESSION['user_name'])."')
";$result = mysql_query($query);

Tusinde tak!

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

...
Hvordan gøres det? "WHERE gruppe NOT THE SAME"? :-)
...

Mon ikke du kan bruge GROUP BY til at løse det:
http://www.sql-tutorial.net/SQL-GROUP-BY.asp

Hey Stefan, tak for svaret og linket! Jeg har læst den side igennem, men det minder slet ikke om det jeg vil prøve at gøre desværre :)

Lige nu tager mit script et par halvtilfældige ting fra en liste baseret over et præ-defineret min. og max. mængde. Så jeg ville gerne tilføje en ny row (?) kaldet "gruppe" til hver ting i min gruppe, også give hver ting et "gruppe"-tal. De fleste ting ville have et forskelligt gruppe-tal, men nogen få ting ville have det samme til som en anden ting, så de ikke ville blive valgt sammen. Så det ville blive en enten/eller.

Jeg er ikke sikker på at sådan som jeg forestiller mig at det kan gøres, er den bedste måde overhovedet. Måske er der en anden smart måde at gøre det på? Måske at sætte en simpel linie "hvis både gyn og watta vises, eller hvis enten bam og tap og halla vises sammen osv, så kør scriptet igen" eller "hvis ID 2+6 eller hvis ID 7+8+9 eller ID 1+3 vises sammen, så start helt forfra"

Jeg ved det virkelig ikke. Aner ikke hvor jeg skal begynde eller slutte henne overhovedet, så kunne godt bruge noget hjælp :D Mange tak

Indlæg senest redigeret d. 22.04.2009 18:55 af Bruger #14825
t