Programsprog m. point

Tags:    programmering

Jeg er helt grøn vedrørende programmering, men jeg har sat mig for at lære det, da jeg ønsker at udvikle et program i min fritid.

Programmet skal bestå af to dele, som skal kommunikere sammen. Den ene del skal kunne uploade information fra en pc til en hjemmeside. Den anden del består i at hjemmesiden skal kunne modtage informationen. Lidt ligesom, når man uploader billeder og tilsvarende.

Mit problem er blot at jeg ikke ved, hvilket programmeringssprog, der vil være bedst til at løse sådan en opgave.

Jeg håber derfor, at der er nogle venlige personer på dette site, som kunne give mig lidt guidance, trods den, sikkert, primitive beskrivelse ovenfor.

På forhånd tak.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil have spændbredde er det C/C++. De to kan gå helt ned til assembler, som er det tætteste du kommer på maskinsprog (1'ere og 0'er). Men til gengæld er det også hårdt. Bare det at lave et enkelt vindue kræver en del, (plus at du skal have downloadet et framework til at gøre det cross-platform som du åbenbart gerne vil).
Python er vist ret let. Hader personligt syntaxen, men de har en masse udvidelser der burde gøre det lettere for dig.

Som en anden (og nem) udvej kunne du bruge AutoIT V3. Det er kun Windows, men UTROLIGT let, og meget enkelt at forstå. Det har vist et par hjælpe klasser til upload.

Vil foreslå dig at se på en XUL application.
XUL er en af Mozillas dejlige opfindelser, som gør det muligt for dig at skrive en helt applikation i Javascript og XUL (Som ligner XML).

Tag et kig på det her: https://developer.mozilla.org/En/XULRunner

Indlæg senest redigeret d. 20.04.2009 23:08 af Bruger #11328
Uhh

PHP bruges til og lave hjemmesider

ASP.NET bygger på Microsofts .NET framework og kan også bruges til hjemmesider

Med ASP.NET skal du bruge et tilhørende sprog, der findes VB.NET eller C#

Microsoft har så også noget der hedder Visual C# hvilket er programmer der som ASP.NET bygger på et sprog (VB.NET eller C#) og .NET frameworket

Det vil sige hvis du kan kode hjemmesider i VB.NET/C# kan du også lave programmer (Der skal selvfølgelig læres noget, men ikke helt fra bunden)

Ulempen ved .NET er det kun kører på Windows

C++ kan bruges til og lave programmer og kan bruges til både Linux, Mac og Windows

Ud over det findes der java, ruby on rails og sikkert mange andre sprog som du kan google dig til :-D

Indlæg senest redigeret d. 20.04.2009 21:25 af Bruger #11386
Man kommunikerer ikke med sin "hjemmeside" i den forstand. Man kommunikerer med serveren (den computer som er forbundet til internettet som ens hjemmeside ligger på). Har du egen server eller får du hostet din hjemmeside?

Når du siger at man skal kunne oploade, mener du så at alle, eller kun dig? Uddyb, hvis du kan, hvordan dit program skal virke.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det nok noget asp eller php du skal kigge på.

Kan ikke være mere hjælpsom uden at få mere at vide?

Man kommunikerer ikke med sin "hjemmeside" i den forstand. Man kommunikerer med serveren (den computer som er forbundet til internettet som ens hjemmeside ligger på). Har du egen server eller får du hostet din hjemmeside?

Når du siger at man skal kunne oploade, mener du så at alle, eller kun dig? Uddyb, hvis du kan, hvordan dit program skal virke.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det nok noget asp eller php du skal kigge på.

Kan ikke være mere hjælpsom uden at få mere at vide?

Mange tak for svaret!

Ideelt set ville jeg gerne have at en hjemmesideejer kan hente informationer fra en pc, forudsat at pc ejeren giver tilladelse hertil.

Jeg ønsker at udvikle et program der kan formidle dette.

Håber det beskrev det lidt bedre.

Inden jeg postede dette, tænkte jeg på at kaste mig over C++, da jeg mente at dette var det mest udbredte sprog. Har også kigget lidt på PHP, men har endnu ikke helt forstået forskellene.

Tak for det Casper!

Du bekræftigede mig lidt i at C++ er bedst at gå videre med, eftersom det ikke kun kan arbejde sammen med Windows.

Jeg tror jeg vil se lidt på de andre sprog du foreslog. Jeg ønsker at sproget skal være så bredt favnene som muligt.

Tak for svaret. Nu har jeg da lidt at gå videre med.

Har i øvrigt lige bestilt C++ Grundbog hos boghandleren.

t