Hjælp til simpel lommeregner

Tags:    c++

<< < 12 > >>
hejdav allesammen.

som jeg også har gjort udtryk for i min profiltekst, så er jeg ret ny inde for C++ programmering, og kommer derfor til at spørge nogle gange herinde q;

Jeg har skrevet denne lommeregner, og efter hvad jeg kan se, så burde den virke. Men i kan sikkert godt spotte en fejl :)
Den er lige Pt. kun lavet til +, men skal også laves om til +,/,*,-.

her er koden:

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
system("TITLE lommeregner v. 0.1 af MBP");
system("COLOR 1");
char cChar;
double dfirstnumber;
double dsecondnumber;
char cDoagain;

do
{
system("CLS");
cout << "please enter the first number" << endl;

cin >> dfirstnumber;
cout << "please choose the operation you would like to use" << " (+,-,* or /)" << endl;

cin >> cChar;

cout << "please enter the second number" << endl;

switch (cChar)
(
case " + ":
cout << "the answer is: " << dfirstnumber << " + " << dsecondnumber << " = " << (dfirstnumber + dsecondnumber) << endl;
}

Det er meningen at man skal kunne indtaste to tal, og så udregner programmet summen af de to tal.

Kan nogen evt. rette fejlen (som der jo er, ellers ville programmet kunne køre) og forklare i detaljer hvad jeg har gjort gal, og hvad der skal til for at rette op i den?

håber i kan hjælpe mig!

mvh.

Plus du aldrig indskriver dit andet nummer?

Kode:
Fold kodeboks ind/udKode 

Kan ikke se hvad du vil med din do lykke :D?

Indlæg senest redigeret d. 21.04.2009 17:32 af Bruger #14212
Ahh tak troels, nu kan jeg endelig se det :D

Do sidder inde i main, og Switch'es sidder inde i do. Har også fået lavet den med de 4 forskellige regnearter nu, og på dansk :D
wee jeg er glad. men super tak til jeg alle!

Fold kodeboks ind/udKode 

I skal ikke være bange for at jeg opretter flere posts med andre projekter jeg har problemer i :D

Det ser godt ud Morten :)

Men det ser ikke helt ud til at du har forstået switch, så jeg vil da lige forsøge at forklare den:

Når du skriver switch (cChar) vil det sige, at du undersøge indholdet af cChar, og afhængigt af indholdet skal der gøres nogle ting.

I din kode tester du kun indholdet for en ting i hver af dine fire switch'er - f.eks. undersøger du i den først for om indholdet er '+'. Men inden for en switch kan du sagtens teste for flere ting, dette gøres meget simpelt med flere cases eller oversat til dansk tilfælde.

Derved kan du meget enkelt sammenskrive de fire switch til kun én:

Fold kodeboks ind/udKode 

ahh kan godt se. Gemmer lige den kode i min eksempel mappe.

også godt at du har sagt det, fordi det er lidt halv træls at skulle skrive al den unødvendige kode :)

husk på at din main() funktion er der hvor programmet starter og slutter medmindre den får at vide den skal stoppe et andet sted fra. altså må du ikke have noget løs kode udenfor din main() funktion (while cDoagain;) som egentlig hører til indeni din main funktion.

en anden god ide er altid at kigge på noget kode som en anden har skrevet der virker. sig endelig til så sender jeg dig noget simpelt.

og hvis der er andre projekter du har problemer med er du jo altid velkommen til at skrive herinde.

Indlæg senest redigeret d. 03.05.2009 20:12 af Bruger #3353
<< < 12 > >>
t