Interfaces forståelse..

Tags:    java

Hej

Jeg har lige lært om interfaces, men kan ikke rigtig forstå hvorfor de er til. Jeg syntes en superklasse i arv, er helt det samme, både et interface og arv giver metoder videre til dem der implementere det, så vidt jeg har forstået.. Så hvad er det smarte i interfaces?

Mvh
Misha

Interfaces bruges til at fortælle at en given class overholder et interface. Et interface er kun en erklæring af metoder, ikke implementation.

Arv bruges til at arve implementation (og interface) fra en class til en anden.

Så vidt jeg ved kan en class kun arve fra en class, men kan implementere flere interfaces.

I C++ (og nogle andre sprog) har man "kun" arv, men kan arve fra flere class'er. Man kan opnå det samme som et interface, ved at arve fra classer med kun pure virtual funktioner.

I nyere sprog som java og C# bruger man interfaces til at skelne mellem implementation og interfaces. I praksis er der dog en ret flydenede grænse mellem de to.

Man kan også sige at det at man skelner mellem arv og interfacees er "syntax sukker", det tilføjer egentlig ikke noget nyt, men det hjælper på forståelsen.

En måde at bruge interfaces på, kunne være hvis man er flere om et projekt, og man derfor vil være sikker på at alle koder modulerne på samme måde. Så kunne man lave et modul interface, der dikterede hvilke metoder og medlemsvariabler der som minimum skal være med - og så nægter den at compile hvis det ikke er tilfældet.

Eksempel(er ikke sikkert jeg 100% kan huske java syntaxen, så der er måske nogle fejl i den):

køretøj interface:
Fold kodeboks ind/udKode 

bil klasse:
Fold kodeboks ind/udKode 

varvogn klasse:
Fold kodeboks ind/udKode 

En del af programmet der håntere køretøjer(starter og køre, måske en chefør klasse) kan så arbejde med ALLE klasser der implementere køretøj interfacet:
Fold kodeboks ind/udKode 

Et eksempel på hvordan den kan blive brugt til noget lidt mindre søgt, er et IDrawAble interface.

Det behøves kun en metode, nemlig void draw(). Man kan så et sted i sit program lave en liste(vector) over alle de ting der skal tegnes til skærmen. Det er måske både "Rectangle" og "Button" (og sikkert mange flere) objecter der skal tegnes til skærmen, og disse objecter extender(arver) fra to helt forskellige klasser(måske "Shape" og "GUIElement").

Siden man kun kan arve fra en klasse, kan man bruge et IDrawAble interface, og med et for-loop tegne alle Draw able objecter til skærmen, ved at kalde deres draw metode.

(i dette eksempel kunne det være at GUIElement allerede skulle have implementeret IDrawAlbe interfacet, siden alle gui elementer skal tegens, men det er ikke sikkert alle former(Shape) skal tegnes.)

Indlæg senest redigeret d. 18.04.2009 18:30 af Bruger #13669
t