Ajax: jQuery, XMLHttpRequest eller ASP.NET Ajax?

Tags:    asp.net

Hejsa

Jeg er ved og bygge en hjemmeside op hvor jeg skal bruge Ajax

Hvad ville i vælge hvis i skulle udvikle en hjemmeside med Ajax? Jeg har brug for og opdatere sider uden postback, lave paging og hente data fra en database.

jQuery
Pros:
Let og bruge
Har ikke brug for og opfinde funktioner (Bygget ind)

Cons:
Har brug for ekstern fil for og få data fra database
Ingen support for codebehind

XMLHttpRequest (Intet framework, pure javascript)
Pros:
Ved hvad funktionerne gør
Let og ændre

Cons:
Skal testes for bugs
Skal bruge ekstern fil som jQuery
Ingen support for codebehind

ASP.NET Ajax (UpdatePanel, UpdatePanelProgess)
Pros:
Let og bruge
Kan bruge codebehind med indbyggede asp.net events

Cons:
Kan ikke rigtig finde nogen

At skrive "pure" javascript virker som en tåbelig ting, når der nu sidder folk, langt mere kompetent end en selv, som har lavet det i forvejen. Du sparer tid, og du er temmelig sikker på det virker i næsten alt du kan smide efter det.

Microsoft annoncerede understøttelse for jQuery i VS2008 SP1 og VWD2008 SP1 for måneder tilbage, og ASP.NET MVC tilføjer jQuery som standard til alle nye projekter.
For at få intellisense i VS/VWD skal du have en "intellisense annotated" version fra Microsoft, som dog er helt uden andre ændringer.

Det rigtige valg mellem de to afhænger lidt af opgaven. Til din forspørgsel virker det som om at ASP.NET's UpdatePanel og familie er den rigtige vej at gå.

Et alternativ, jeg ikke selv har leget med, men du kunne give det et forsøg, jeg syntes det ser spændende ud.

http://www.ajaxpro.info/

Som jeg forstår det, tilbyder det let adgang til serverside events og objecter, evy gennem Jquery/Json..

Så har du selv hænderne i GUI, og skal ikke nødvendigvis bruge updatepanel, og alt det andet. Ajax.net's JS kan være noget svært at sætte sig ind i.

Altså du får 100% kontrol over dit javascript, og design, så ville jeg give det et forsøg.

Se på eksemplerne.

... Hermed ikke sagt du får ufatteligt meget foræret ved at bruge ajax.net, men hvis du helst vil have fuld kontrol, altså selv bygge, kunne ajaxpro være en mulighed

/J

/J

Tak for svarene

Jeg besluttede mig for og vælge jQuery da det var nemt og det tog mig ikke mange timer at sætte sig i.

t