onclick command udføres forkert

Tags:    php

Hej Alle.

Jeg sidder med følgende problem, som jeg nu efter lang tid har fået lokaliseret, men jeg kan ikke finde en løsning på det.

Jeg har streng der indeholder oplysninger om billeder på serveren, den er bygget op således:

billede1.jpg* billdetekst1* billede2.jpg* billdetekst2 og så videre.

Så klipper jeg den ud, viser billede1 og viser en tekstboks med billedetekst1 (man skal kunne ændre denne tekst), og så det samme for flere billeder.
Når så jeg trykker min submit knap, gemmer jeg alle mine andre felter til databasen, men sætter så lige mine forskellige strenge her sammen ved at køre en funktion (onclick) som gør dette.
Fold kodeboks ind/udKode 

Nå, men dette virker fint nok. Men problemet kommer nu. Hvis jeg trykker Anuller, som udfører javascriptet onclick="history.back()", så bliver min mysql_query stadig udført (den der gemmer billedeteksten), dog bare med tomme tekstboke, hvilket gør at strengen kommer til at se ud således:

billede1.jpg* * billede2.jpg* *billde3.jpg og så videre.

Min SQL statement ser ud således, hvis det har nogen betydning:
Fold kodeboks ind/udKode 

Denne SQL bør jo kun udføres hvis man trykker på knappen, derfor jeg har sat den ind under onclick for min confirm knap. Er der noget jeg har overset, eller kan man ikke gøre som jeg forsøger :|

Mange tak, og stil endelig spørgsmål hvis jeg skal uddybe noget.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
PHP kan ikke køres onclick. PHP kan udelukkende køres ved sideload. derfor bliver det PHP du har stående i din onclick altid kørt når siden loader. prøv at trykke vis kilde på din side, og se hvad der kommer til at stå i onclick attributten.

onclick er et javascript event, og du kan således kun bruge det til at evaluere javascript.

Hvis du vil lære jquery kan jeg varmt anbefale den her serie: http://blog.themeforest.net/tutorials/jquery-for-absolute-beginners-video-series/

Han forklarer hvordan kan downloader jquery og bruger det :)

Nu kan jQuery og AJAX jo på ingen måde sammenlignes.. jQuery er et Javascript library mens AJAX er en Javascript teknik...
Men vil give Svend ret i at du nok ville gøre det lettest for dig selv hvis du downloaded jQuery og fulgte et par tutorials om XMLHTTPRequest...

Okay, tænkte nok det var noget i den retning. Har du / I et godt forslg til hvordan jeg så kan komme uden om dette problem? Skal jeg så lave en side der linkes til, som udfører min kode?

Du kunne bruge jquery eller ajax til at loade information fra en phpside hver gang man klikker på dit link.

Indlæg senest redigeret d. 13.04.2009 15:14 af Bruger #14210
Okay, mange tak for det, jeg vil prøve at kigge lidt på det. Har lige siddet og rodet nogle timer med at sende min string gennem URL, men det er noget rod, og løser ikke problemet (er jo lidt noob) :O

Men vil da lige kigge den blog igennem, og finde ud af lidt der ;) mange tak.

t