Table eller div?

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hejsa alle Udvikler!

Jeg har et spørgsmål, skal man bruge "Table" eller "div" ? Hvad er mest fleksipelt? Hvilket er letteste at arbejde med? Hvilket giver det bedste resultat? Og hvilket bruger i ?

19 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil helt klart anbefale at overholde HTML-taggenes semantiske betydning. Det vil sige brug <table> når du har indhold på tabelform (typisk en datatabel med en masse tal i kolonner og rækker). Brug <ul>, <ol> og <dl> når du gerne vil have en liste som fx en menu, brug <h1>, <h2>, <h3> osv. når du gerne vil have overskrifter, og brug <div> og <span> når du vil lave noget, som der ikke findes et specifikt HTML tag for. (Det er vidst det du kalder "div" i dit spørgsmål)

Jeg vil mene at brug af CSS (aka divs) giver et bedre resultat i form at bedre læselig kode og måske bedre performance, men det kræver selvfølgelig noget tilvænning, hvis man er gammel webdesigner og er vant til at bruge tables.

Hvorfor skal man lære at kravle før man kan gå?
Skal man så også lære at køre knallert før man kan lære at køre bil?
Lær at gå først og så lær at kravl bagefter, hvis du har brug for det. ;)

Med andre ord, se at få lært at arbejde med semantisk markup og valid div-/css-design.
Så har du også en chance, når udviklingen springer til næste niveau.

Jeg har ALDRIG brugt tables (og det får jeg garanteret nogle huk for om lidt af de andre herinde:D) Jeg synes selv divs er bedst men hvis du er helt noob skulle det være lettest selvom jeg har min tvivl...

så herfra: DIVS

I begynder fasen er tabels, meget lettere at bruge, hvor imod divs, kræver mere. Men herfra vil jeg sige tables, for det har jeg vænnet mig til at bruge.

Jeg bruger godt nok selv divs, men er ret sikker på at det væsentligt lettere at bruge tables.

Og vil da lige give ham et huk som han beder om:

Jeg har ALDRIG brugt tables (og det får jeg garanteret nogle huk for om lidt af de andre herinde) Jeg synes selv divs er bedst men hvis du er helt noob skulle det være lettest selvom jeg har min tvivl...

Hvordan kan du synes noget er bedre end noget andet hvis du aldrig har brugt en af dem?

JEg mener også at DIV's er en del lettere at bruge, da man bl.a. slipper for at opdatere hver en side hvis man vil ændre den... Det kan godt være at DIV føles svært at lære, så jeg synes at du skal begynde med tables og så derfra gå videre med DIVs. Man skal jo som sagt begynde at kravle før man kan gå.

Hvis du har brug for hjælp så send en mail xD

Er startet for ikke så lang tid siden, og i de snesevis af tutorials jeg har gennemgået, på det sidste, har stort set alle understreget at brugen af tables er en kæmpe bjørnetjeneste, da det ikke er semantisk markup. Men, jeg skal ikke kunne gøre mig klog på det, har jo kun brugt divs :)

Tables skal ikke bruges til at lave hjemmesidens layout med!:evil:

Til det formål bruger man CSS (divs).

Hvis du sidder og koder siden manuelt, kan tables også meget hurtigt komme til at give dig en MEGET grim og uoverskuelig kode. (lidt ligesom frontpage gjorde i gamle dage).

Tables kan være fine til at opbygge en form med eller des lige.

Doublepost undskyld... Hvornår får udvikleren.dk et system til at forhindre det, hva Kasper?;)

Indlæg senest redigeret d. 12.04.2009 20:15 af Bruger #14381
Jeg bruger godt nok selv divs, men er ret sikker på at det væsentligt lettere at bruge tables.

Og vil da lige give ham et huk som han beder om:

Jeg har ALDRIG brugt tables (og det får jeg garanteret nogle huk for om lidt af de andre herinde) Jeg synes selv divs er bedst men hvis du er helt noob skulle det være lettest selvom jeg har min tvivl...

Hvordan kan du synes noget er bedre end noget andet hvis du aldrig har brugt en af dem?

Personligt fortrækker jeg divs men da jeg er lidt noob og har set mange bruger tabels kunne det godt være det ville være noget ved det :)

<< < 12 > >>
t