sende mail med PHP i html format?

Tags:    php

Hej alle,

Der er dog mere end en bekymring jeg ville høre om i kunne hjælpe mig med, jeg er ret ny til PHP.

Jeg ville høre om.
1:
Jeg ønsker at sende mails fra min hjemmeside med sendmail tror jeg der bliver brugt, og den mail der bliver sendt skal sendes som HTML mail, så når den modtages kan den ses i HTML, jeg har forsøgt at bygge den op med HTML kode på flere forskellige måder, men det lykkedes bare ikke.
Fold kodeboks ind/udKode 
Nogen der kan hjælpe mig her?

2:
Jeg har lavet en menu som ser sådan her ud
Fold kodeboks ind/udKode 

Det jeg godt kunne tænke mig var at hvis man kunne få PHP til at ændre farven på det link man sidst trykkede på, så man kan se hvilket link der er 'Aktivt' jeg har forsøgt med CSS og sætte a:active, og læst om rækkefølgen a:* skal sættes i, men den gør det bare ikke, formoder det er fordi jeg bruger includes til det, ved det ikke.

3:
Nogen der kan henvise mig til en brugervenligt sted, forumtråd, guide eller andet, hvor jeg kan læse om cookies eller sessions, jeg skal have lavet det muligt at kunne navigere rundt på min hjemmeside under et login, så man kan få adgang til forskellige features.

Mange tak fordi du gad læse dette og mange tak hvis du gider hjælpe mig med noget af det.

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2009 00:32 af Bruger #14837
9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey Michael,
var så lidt ;)

det kan være super smart til små sites, hvilket dit lader til at være, hvorimod på større sites er det et helvede.

Hvordan udskrives din menu?
her kan du evt. også vha php udskrive class="active" på det aktive menupunkt :)

I øvrigt glem det der echo "" i min menu, det er fordi jeg selv har forsøgt mig med PHP og bare har glemt at fjerne de tags her i mit spørgsmål.

Og hvordan i al verden laver men sådan en dynamisk "kode" boks som min kode bliver vist i, den er da ALT for fed.

Det her blev koden indtil nu, men kunne nok godt tåle at blive forbedret?

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg tænker en funktion der tager selve min variable 'p' og henter det den er lig med, og sætter første bogstav uppercase, og indsætter html koden <font color="red">$p</font> for så derefter at hente det resultat i teksten som linket viser.

funktion activelink {
hent $p
sæt $p = first letter uppercase
indsæt html kode = <font color="red">$p</font>
}

<a href="blabla.dk">'activelink'</a>

Er jeg på sporet af noget der kan bruges? :)
Keder mig her til aften sorry spammer mig selv her.

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2009 19:06 af Bruger #14837
Jeg har fanget den med at sende HTML mails.

$headers = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n";
$headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n";

Headers SKAL inkludere disse, så kan man tilføje andet man måtte ønske.

Hey Michael,
mht. 'activelink': hvor mange forskellige menupunkter/sider har du?

til mindre sites, hvor jeg også bruger incude, plejer jeg at benytte mig af <body id="side">.

Da Body derved får #side som id, kan resten gøres med ren css :)

Jeg har læst sider op og sider ned omkring CSS og det emne er jo så fandens stort at man glemmer det man startede med at læse før man er færdig.

en jeg har 9 links jeg bruger include til, det er alle mine links.

Kan du give et eksempel på det med id og sammensætnignen af CSS? Jeg kan godt følge det du mener, men kan ikke se det for mig, så kan ikke begive mig igang :)

Jeg har også fået det lavet med PHP som faktisk fungere ret godt, kunne bare godt tænke mig at få mindsket mængden af kode, og gøre det meget nemmere at rette i senere :)

Men tak for det, jeg vil læse op på det med det samme, og se om jeg kan få lyset af se :)

There we go:

<body id="<?= basename($_SERVER['PHP_SELF'], ".php")?>">
min skal nok hedde <body id="<?= $_GET[p] ?>"> da jeg sætter index.php?p=forside.

Og så ruller vi derud af med at sætte specifik CSS opsætning for hvert item der skal bruges :)

</head>

<body id="forside">
...
<li class="forside"><a href="/index.php">Forside</a></li>
<li class="services"><a href="/services.php">Services</a></li>
...

#forside li.forside, #services li.services, osv. {
color: red;
}

Tak for at vise mig denne mulighed :) Det skal jeg nok få meget sjov med.

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2009 17:13 af Bruger #14837
Der skulle jo så åbenbart laves lidt om i min kode i forhold til hvad jeg troede til at begynde med, kunne ikke bruge li.forside, men i stedet a.forside da det er et link, det tog lige lidt for mig at se hvad jeg gjorde galt :) Men her er så mit resultat:

CSS kode
Fold kodeboks ind/udKode 

HTML kode
Fold kodeboks ind/udKode 

Det virker da, men kan godt se man ikke skal gøre det hvis man har mange sider som er på den her måde.

Indlæg senest redigeret d. 29.03.2009 17:43 af Bruger #14837
t