jQuery - function eller event?

Tags:    javascript

Hej alle,

Jeg er i gang med et galleri, hvor jeg vil benytte mig af AJAX i form af jQuery. Nu kom jeg til at tænke på om det er mest hensigtsmæssigt at bruge events eller gammeldags function når man skal udføre javascripten.

Meningen er, at når man klikker på albummet (et img-tag), så skal man få vidst albummet ved hjælp af AJAX, men jeg ved ikke hvordan jeg skal løse dette med event, men jeg ved godt hvordan jeg kan gøre det med gammeldags onclick på følgende måde.

Fold kodeboks ind/udKode 

Men jeg ved ikke hvad der vil virke bedst, da jeg ikke selv har meget erfaring med JS generalt.

Meningen med galleriet på længere sigt, er at man kan implamentere det let ved hjælp af kun javascript funktioner og elementer med bestemte navne, men det er først noget jeg kigger videre på når galleriet endeligt virker.

jQuery har den sjove selector $ som kan bruges til lidt af hvert!
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

jQuery har den sjove selector $ som kan bruges til lidt af hvert!
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Nu hentes billeder fra databasen og når jeg skal have albummet's id, men jeg kunne måske lave lidt regex så billedet blev navngivet album_(id), men hvordan kan jeg lave noget regex på det, så jeg får id'et?

Jeg tror at regex ville være lidt overdue. Kunne du ikke gøre noget ala:
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Jeg tror at regex ville være lidt overdue. Kunne du ikke gøre noget ala:
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Ok er det muligt at indskrænke det, så det ikke er alle billeder der får et event smidt på sig?

Jeg går ud fra det kunne laves sådan:
$("img.album_image").click(...)

Dit forslag vil virke, så længe at alle dine billeder du vil have selectoren til at vælge har class="album_image". Husk at jQuery's selectore i langt de fleste tilfælde er rene CSS selectore, så al din viden fra CSS kan benyttes der. Held og lykke med det :)

Ja jeg har sat class til album_image, men click eventet ser ikke ud til at aktiveres.

Siden kan ses her: www.askjaer.frac.dk/db/

Indlæg senest redigeret d. 14.03.2009 19:42 af Bruger #6559
t