Oprettelse af mail addresser til eget domæne

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Nu har jeg lige købt mit eget domæne, så jeg kan få en hjemmeside op at køre, og i den forbindelse vil jeg gerne have oprettet nogle mail adresser, der ender med mit domæne. Så vidt jeg har kunnet se, følger der ikke automatisk nogle adresser med da jeg købte domænet, så det er jo noget jeg selv skal i gang med.

Men hvad er mine muligheder? Er det på en eller anden måde muligt at købe nogle mail adresser til mit domæne andetsteds? Eller skal jeg i gang med at opsætte min egen mailserver?

Eller er det ikke noget jeg bør forsøge mig med, og i stedet bør jeg lave en mail adresser der i virkeligheden redirecter til en anden adresser, f.eks. Hotmail eller Google? Og i så fald, hvordan får jeg så lavet den mail addresse til mit domæne? Og kan nogle så anbefale nogle steder at oprette min reelle mail adresse, udover Hotmail, Google og Yahoo? Jeg er ikke så vild med ideen om en web mail addresse i dette tilfælde.

Mange spørgsmål, men nu er jeg også helt grøn hvad det her angår. Men jeg er villig til at lære. :-D

11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal have indstalleret en mail server så. Må jeg spørger hvor du købte det henne?

Du kan sagtens hoste en mail server selv, du skal så bare være klar over en række problemstillinger.

Du SKAL have VHOST/reverseDNS ospat på din IP til dit hostname, ellers vil 90% af alle 'ordentlige' mailservere, frasortere dig som spam.

Udover det skal du bare lave en DNS opsætning som forwarder al mailtrafik til din hjemme IP og smide noget software op.

Du kan også vælge at benytte dig af GMail, som stilles til rådighed for at man kan opsætte det mod ens eget domæne.

Jeg kender nogle stykker der har benyttet sig af den sidste løsning og responsen har været suværen.

Er det en hjemmehostet hjemmeside?

Det er det der er planen ja, når jeg engang får sat mig grundigt ind i tingene med at sætte en webserver op og deslige.

Du har nok købt hosting med dit domæne, og hosting firmaet har givet dig grundpakken med 5 GB web plads og 5 mail adresser, eller noget i den retning.

Ofte kan man opgradere til en større pakke med mere web plads og flere mail adresser. Vil man selv bestemme alt koster det ekstra.

Eller også kan man sætte sine egne servere op :-)

Men det er noget mere komplekst, og man risikerer, at åbne et relay mail server, som alle og enhver kan sende spam igennem. Og derudover skal man have en maskine stående tændt 24/7.
Det har jeg selv valgt så hvis du har specifikke spørgsmål, så sig til. Jeg har baseret min på en Ubuntu Server edition.

Jeg er ret overbevist om at jeg kun har købt selve domænet, uden hosting, hvilket også er fint nok da jeg selv har tænkt mig at hoste det, og dermed også have en maskine stående tændt 24/7. Jeg ville heller ikke have noget imod at have en mail server kørende, og jeg ville sørge for at sætte mig godt ind i det, da det ikke er noget det haster med at få sat op, dog har jeg set det argument med spam andetsteds, hvilket er derfor jeg spekulerer i om der mon er andre og bedre løsninger.

Yep, hos tonic.to

Ja, det er kun domæne

Husk du skal have fast ip, for at køre en server derhjemme.

Robert, der skal sikkert nok komme en masse spørgsmål, når jeg først går i gang, men siden du har en del erfaring med at sætte en mail server op, kan du så linke til nogle tutorials der forklarer hvordan man sætter en god og sikker mail server op i Linux?

Robert, der skal sikkert nok komme en masse spørgsmål, når jeg først går i gang, men siden du har en del erfaring med at sætte en mail server op, kan du så linke til nogle tutorials der forklarer hvordan man sætter en god og sikker mail server op i Linux?

Noget så vigtigt og kritisk som en mail server vil jeg ikke læse tutorials om. Tutorials er gode til hurtigt at få et kort overblik, men det er "farligt" at skippe det, der står med småt, når det gælder mail servere.

Jeg selv bruger Postfix SMTP serveren og kan anbefale "Postfix - The Definitive Guide" fra O'Reilly.
Konfigurationen på Ubuntu Server krævede meget få ændringer, før jeg var tilfreds, og ikke nogen som var sikkerhedsrelevante.

Du skal selvfølgelig også have en IMAP server (glem POP3, det holder bare ikke længere), og her bruger jeg Courier.

Du kunne også vælge at have web mail, og her bruger jeg Roundcube. Der er andre, men Roundcube er bare utroligt lækker.

Noget nær det eneste jeg ændrede i Courier og Postfix konfigurationen var, hvor de skal tjekke domæner og brugere henne, og her bruger jeg MySQL. Så jeg har alle mine domæner og brugere i en MySQL database. Deres mails ligger stadig i et standard Maildir format på disken, men alle informationer om selve brugerne ligger altså i databasen.

Når du har lidt styr på Postfix vil jeg anbefale denne: http://www.postfix.org/MYSQL_README.html og denne: http://www.courier-mta.org/authlib/README.authmysql.html

Ken: Siger du at man kan sætte sin MX record til at pege over på GMails servere, og så få hosted sin mail der ?

Indlæg senest redigeret d. 12.03.2009 10:13 af Bruger #2695
<< < 12 > >>
t