Opsætning af server og dertilhørende software

Tags:    diverse

Jeg står og skal have sat en server op på min desktop, og i den forbindelse vil jeg gerne have lidt gode råd om hvilken software jeg bør/skal bruge.

Min server har 2 formål. Dels skal den fungere som webserver for en hjemmeside jeg har tænkt mig at sætte op, med eget domæne og alt det der, og dels skal jeg bruge den som Java server, hvor det er tanken at der skal være en del klienter, også programmeret i Java, som skal kommunikere med min server og hente jobs ned, altså en slags distribueret system.

Jeg har hørt mange steder at Linux skulle være det bedste OS at bruge i forbindelse med servere. Men er der nogle bestemte distributioner, der er bedre end andre i denne forbindelse? Og hvilken anden software kan anbefales?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
3 ord:

Ææææælsker Linux Debian ;)
Det har jeg brugt det sidste 1½ år intens, og syntes efterhånden at jeg er ved at være en af de mere øvede begyndere :)

Tidligere arbejdede jeg med Windows 2003 Server den gang jeg var under IT/Data uddannelse, men, det syntes jeg ikke om i forhold til Linux :)

Gør dig selv en tjeneste, dl. debian eller et andet NOS, og så prøv det af i Virtual Box :)

Mvh. Danni.

Jeg bruger Ubuntu på min hjemmeserver, med mit eget udviklede domæne hotel software. Linux ér bare godt til den slags.

Af ren interesse, er det J2EE eller J2SE ?

Det er bare et personligt project, så det er såmænd J2SE.

Okay, nu er jeg så i gang med at installere Debian og er kommet til Software selection. Jeg går ud fra at jeg som minimum skal bruge en Web server og en DNS server, og derudover vil jeg installere en Mail server og en SQL database.
Men hvad med en File Server? Er det nødvendigt i forbindelse med de 2 nævnte formål?

Okay, nu er jeg så i gang med at installere Debian og er kommet til Software selection. Jeg går ud fra at jeg som minimum skal bruge en Web server og en DNS server, og derudover vil jeg installere en Mail server og en SQL database.
Men hvad med en File Server? Er det nødvendigt i forbindelse med de 2 nævnte formål?

Du har ikke brug for egen DNS. Brug hellere gratisdns.dk.

Filserver kan være rart, men sørg for at sikre den.

Mine bønner er blevet hørt! Eller måske er jeg bare naiv.

Jeg har lige læst om en ny mikro Linux server. Helt præcist i denne artikel.

http://www.version2.dk/artikel/10134-faa-en-linux-server-i-mikrostoerrelse-til-600-kroner

Det er specielt Torben Mogensens kommentar @ 2. marts 12:55, der interesserer mig. Hvis jeg tager det for givet, lyder den jo nærmest perfekt til mit formål, som jo netop er at have et website kørende, samt mit Java projekt, som faktisk benytter sig af grid computing.

Men hvad siger eksperterne herinde? Ville det være et godt valg for mig? Ikke nødvendigvis nu, hvor der vist stadig er nogle ting at fikse, men når den engang er blevet godt og grundigt testet.

Nu står der, at den er Arm baseret, og jeg ved ikke, om der findes en Java fortolker til Arm. Tjek hellere det først.

Der findes mange små strømsvage computere derude. Jeg bruger selv en Koolu (http://chasblogspot.blogspot.com/2007/07/koolu-another-small-linux-pc.html).

Men at konfigurere sine egne servere er som sagt en kompleks opgave, men er også meget tilfredsstillende, når det så lykkes :)

Der står i databladet, at den understøtter en JVM, så der må da findes en Java fortolker til ARM, ellers ville det da være spild af kræfter at have implementeret den.

Der skal sikkert nok være tusinde af spørgsmål der trænger sig på efterhånden som jeg kommer i gang med at opsætte min egen server, men jeg tror jeg holder her.

Så hvis I begge gider at smide et svar, så er der point.

t