Hej Ken..
Det er egentligt lidt kompliceret for min backend er opbygget i flere 'lag'
'Overklassen' som jeg tidligere kaldte
CRobotApp, er nu lavet til et komponent og navngivet
TRobotBackend. Denne 'overklasse' opretter dynamisk en eller flere instanser af klassen
CTrommeRobot. Hver instans af
CTrommeRobot opretter dynamisk x antal instanser af klassen
CTromme alt efter, hvor mange trommer den enkelte robot benytter.
Der er altså i øjeblikket tre lag i hierakiet.
Eventet er oprettet i overklassen
TRobotBackend, men jeg vil jo også gerne kunne sende tekst til min frontend fra objekterne længere nede i hierakiet.
Herunder er tre af de ideer, som jeg har overvejet. Ved ikke rigtigt hvad der er bedst...
1. En reference til event'et sendes ned gennem hierakiet, så de andre lag også kan benytte event'et direkte. Ved ikke hvordan sådan en reference vil se ud. Desuden kræver det vel også at hver af de underliggende klasser (
CTrommeRobot , CTromme) benytter #include"RobotBackend" for at kunne benytte referencen.
2. En reference til instancen af overklassen
TRobotBackend sendes ned gennem hierakiet, således at alle de underliggende klasser kan kalde funktionerne i overklassen, hermed også event'et. Denne metode kræver vel også #include"RobotBackend" i alle de underliggende klasser.
3. Hver objekt har en reference til objektet der har oprettet det. Derfor vil hver instans af
CTromme, have en reference til
CTrommeRobot, som igen vil have en reference til
TRobotBackend. Hvis hver klasse har en funktion (method) der videresender info fra det underliggende lag, kan det vel lade sig gøre at sende info fra
CTromme til
CTrommeRobot og videre til
TRobotBackend, som derefter kan benytte eventet.
Håber ikke det er altfor rodet beskrevet
Venlig Hilsen
Anders