Robotprojekt - fra Konsol til GUI

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej..

Jeg er mekanik ingeniørstuderende på DTU og er igang med at lave automatiske musikrobotter, dvs. maskiner der spiller på akustiske instrumenter - f.eks et trommesæt. Softwaren ligger tildels på mikrokontrollere, dels på en laptop med Windows XP.

OK.. Her kommer mit problem:

Jeg har indtil videre skrevet programmet som en simpelt konsolapplikation i Visual C++, men vil gerne have en grafisk brugerflade. I første omgang blot et tekstfelt til at printe meddelelser i (ligesom konsollen). Programmet er objektorienteret opbygget, således at det øverste lag (RobotApp) har x antal Robotter som hver især har x antal aktuatorer osv. I konsolapplikation har jeg blot benyttet std::cout til at udskrive meddelelser fra forskellige steder i programmet. Jeg har installeret Borland C++ Builder, hvor man rimeligt simpelt kan benytte 'drag n' drop' til at opbygge en GUI. Jeg har lavet en form med et TMemo objekt, som jeg gerne vil bruge i stedet for konsolvinduet.

Hvad er den 'korrekte metode' til at strukturere programmet og hvordan skal jeg kommunikere med TMemo objektet?

På forhånd tak
Vh Anders

14 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey Anders,
jeg har lavet en simpel løsning som du kan hente her: http://kenman.dk/temp/robottest.zip

Det er i alt sin enkelhed et component (object) "RobotBackend".

Dette skal forestille at være hvor ALT din backend kode hører til.

Til denne backend er pt. én event, 'OnEvent'.
Til denne vent hører 3 parametre, 'Sender' som reffererer til objektet, Event som er en enum type der fortæller hvilken event der er eksekveret samt data der er en struct der indeholder muligheden for at sende en string, pointers mv. med til din frontend.

Den eneste ulæmpe ved denne løsning, er den umidelbare mangel på integration direkte med konsollen.