C++ ?

Tags:    c++ .net c#

Hej ...

Jeg programmere i delphi 6.0 men er begyndt at overveje om jeg skal prøve c++ fra borland da man jo kan lidt andet og det er lidt anderledes men hvor svært er det er jeg nu god nok til at tage udfordringen op og starte på c++ ?
det skal lige siges at jeg har det her hjemme men det ligger bare og bliver støvet.
-----------------------------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)

8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej ...

Jeg programmere i delphi 6.0 men er begyndt at overveje om jeg skal prøve c++ fra borland da man jo kan lidt andet og det er lidt anderledes men hvor svært er det er jeg nu god nok til at tage udfordringen op og starte på c++ ?
det skal lige siges at jeg har det her hjemme men det ligger bare og bliver støvet.

_________________________________________________________________________________

Start med c men hvis du endelig vil starte med c++ så er der nok en del mere at gå igang med

Hej ...

C++ er jo ikke "svære" end Pascal :)
Hvis du er vandt til OOP og kan se (bryder dig om) iden bag, syntes jeg ikke du skulle begynde med C. Men altså, har man lært et programmeringsprog som Pascal skal du bare lige lære syntaksten bag C++ og du vil kunne det grundlæggende.

-------------------------------------------
Geek by nature
Linux by choise
-------------------------------------------
---------Jesper aka Blackduck---------

Jeg vil nok mene, at du skal starte med C++. Men ikke med Borland C++ Builder.
Det synes jeg, at du skal vente med.
Først skal du lære C++ basic. Der findes et par artikler her på udv.dk.
Der skal du bruge Dev-Cpp, eller MVC++, eller en eller anden kompiler.
Jeg vil anbefale dig Dev-cpp.
OG nu hvor du har en viden fra Delphi, vil det blive meget lettere at lære C++.
Med Venlig Hilsen: CHadi

Hej ...

Hvis du vil lære C++ har jeg et par råd.

1. Start IKKE med C. Det er ikke en god idé. Selv Bjarne Stroustrup (danskeren bag C++) skriver det i sin FAQ.

2. Start med at lære ANSI/ISO C++. Det vil sige at du skal ikke købe en bog om Borland C++ eller Microsoft Visual C++ etc. Køb istedet en bog som lærer dig ANSI/ISO C++ med STL. Nogle gode nogle er C++ Primer af Stanley Lippman, The C++ Programming Language af Bjarne Stroustrup, eller Accelerated C++ af Koenig og Moo. Den sidste er virkelig god, men kræver dog at du har programmeret før i et eller anden sprog.

3. Brug en compiler som er meget "standard compliant". Til det er Microsofts C++ compiler bedst. Den kan downloades gratis sammen med .Net frameworket fra deres site. Der er også andre gode compilere såsom gcc osv. Borlands compiler er ikke nær så standard compliant som Microsofts hvorfor det ville være et dårligere valg.

4. Nå du så nu om et år har lært ANSI/ISO C++ med STL kan du begynde at kigge på et proprietær API hvis du ønsker. Der er Microsofts MFC (som dog så småt er ved at blive udskiftet af .Net) og deres .NET. Borland har VCL (men de er ved at udvikle et helt nyt API så ingen ved rigtig hvad fremtiden er for VCL). Der er også cross-platform APIer såsom wxWindows, Qt osv.

EDIT: 13 år - jeeeez unge nu om dage begynder fandeme hurtigt med at rode med bits....:):)

[Redigeret d. 09/10-03 23:18:44 af Jacob Rohde]

Start med c men hvis du endelig vil starte med c++ så er der nok en del mere at gå igang med

Det tror jeg ikke jeg har :-(

Hej ...

Hvis du vil lære C++ har jeg et par råd.

1. Start IKKE med C. Det er ikke en god idé. Selv Bjarne Stroustrup (danskeren bag C++) skriver det i sin FAQ.

2. Start med at lære ANSI/ISO C++. Det vil sige at du skal ikke købe en bog om Borland C++ eller Microsoft Visual C++ etc. Køb istedet en bog som lærer dig ANSI/ISO C++ med STL. Nogle gode nogle er C++ Primer af Stanley Lippman, The C++ Programming Language af Bjarne Stroustrup, eller Accelerated C++ af Koenig og Moo. Den sidste er virkelig god, men kræver dog at du har programmeret før i et eller anden sprog.

3. Brug en compiler som er meget "standard compliant". Til det er Microsofts C++ compiler bedst. Den kan downloades gratis sammen med .Net frameworket fra deres site. Der er også andre gode compilere såsom gcc osv. Borlands compiler er ikke nær så standard compliant som Microsofts hvorfor det ville være et dårligere valg.

4. Nå du så nu om et år har lært ANSI/ISO C++ med STL kan du begynde at kigge på et proprietær API hvis du ønsker. Der er Microsofts MFC (som dog så småt er ved at blive udskiftet af .Net) og deres .NET. Borland har VCL (men de er ved at udvikle et helt nyt API så ingen ved rigtig hvad fremtiden er for VCL). Der er også cross-platform APIer såsom wxWindows, Qt osv.

EDIT: 13 år - jeeeez unge nu om dage begynder fandeme hurtigt med at rode med bits....:):)

[Redigeret d. 09/10-03 23:18:44 af Jacob Rohde]

Når du skriver: '13 år - jeeeez unge nu om dage begynder fandeme hurtigt med at rode med bits....:):)' mener du så mig ?

men jeg har bestemt mig for at prøve at læse lidt mere om c++ og ANSI/ISO C++ med STL
men tak for alle rådene.

Man skal ikke starte med c før c++!!! det er skrøne!!!!
bjarne stroustrup og andre siger at man ikke skal starte med c bare fro at lære c++!!!
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

Så snupper han selv UP'erne.. :S
Hilsen CHadi
Mit lykketal er 2959

t