Hej ...
Jeg programmere i delphi 6.0 men er begyndt at overveje om jeg skal prøve c++ fra borland da man jo kan lidt andet og det er lidt anderledes men hvor svært er det er jeg nu god nok til at tage udfordringen op og starte på c++ ?
det skal lige siges at jeg har det her hjemme men det ligger bare og bliver støvet.
-----------------------------------------------------------------------------
My name is Johnny and i am Funny and have a lots of Money. ;-)
Hvis du vil lære C++ har jeg et par råd.
1. Start IKKE med C. Det er ikke en god idé. Selv Bjarne Stroustrup (danskeren bag C++) skriver det i sin FAQ.
2. Start med at lære ANSI/ISO C++. Det vil sige at du skal ikke købe en bog om Borland C++ eller Microsoft Visual C++ etc. Køb istedet en bog som lærer dig ANSI/ISO C++ med STL. Nogle gode nogle er C++ Primer af Stanley Lippman, The C++ Programming Language af Bjarne Stroustrup, eller Accelerated C++ af Koenig og Moo. Den sidste er virkelig god, men kræver dog at du har programmeret før i et eller anden sprog.
3. Brug en compiler som er meget "standard compliant". Til det er Microsofts C++ compiler bedst. Den kan downloades gratis sammen med .Net frameworket fra deres site. Der er også andre gode compilere såsom gcc osv. Borlands compiler er ikke nær så standard compliant som Microsofts hvorfor det ville være et dårligere valg.
4. Nå du så nu om et år har lært ANSI/ISO C++ med STL kan du begynde at kigge på et proprietær API hvis du ønsker. Der er Microsofts MFC (som dog så småt er ved at blive udskiftet af .Net) og deres .NET. Borland har VCL (men de er ved at udvikle et helt nyt API så ingen ved rigtig hvad fremtiden er for VCL). Der er også cross-platform APIer såsom wxWindows, Qt osv.
EDIT: 13 år - jeeeez unge nu om dage begynder fandeme hurtigt med at rode med bits....
[Redigeret d. 09/10-03 23:18:44 af Jacob Rohde]