Tags:
php
Goddag php kodere
Dette er måske et område, som er udover PHP's beføjelser, men ikke desto mindre vil jeg alligevel spørge jer.
Hvis vi antager, at jeg har en simpel "chat", som gerne skulle opdateres hele, uden det genere eller gør siden langsommere, hvordan gør man så?
Altså vi antager en ny row eller indhold fra tabellen chatbeskeder skal flyttes ind på siden, når en anden bruger har trykket på knappen "send". (Altså vi siger een bruger trykker send og så skal den anden kunne se beskeden lige efter, uden person skal interagere eller gøre yderligere)
Hvordan laver man en sådan handling, uden siden skal "Refreshe" eller reload'e alt indhold?
Jeg beder jer ikke lave et sql kald eller andet til mig, men blot om en vejledning til, at vise indhold uden, at man skal genindlæse siden.
Altså kode til, at få vist nyt indhold "on the fly", hvilket jeg ikke selv har en ide om, hvordan man gør.
Der er point på højkant for et brugbart og godt svar.
1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Det du søger er AJAX.
Du sætter et javascript til at sende et ajax-kald i et fast kort interval, hvis kaldet returnere nyelinier til chatten, tilføjer du dem med javascript.
Altså sker opdateringerne clientside, efter at man med et asynkront http-kald har fået opdateringerne fra serveren.
(det ville i hvert fald være min tilgangevinkel.)