hjælp med objekter i javascript!

Tags:    javascript

ok jeg er begyndt at lege lidt med firefox extensions, der udvikles i javascript og XML...

jeg er helt ny til javascript, og er rendt ind i nogen problemer! jeg har nemlig meget svært ved at fatte det med objekter og event listeners!

jeg har den følgende kode (fra en tutorial):

Fold kodeboks ind/udKode 

jeg har forstået det sådan her, ret mig hvis jeg tager fejl:
gtfx er et objekt?
funktionerne er faktisk ikke funktioner men "properties"?

og der går jeg så i stå!
min event listener, har noget med "onLoad" at gøre right?
hvorfor skal den så kaldes, ved alle min funktioner? :S :$

jeg håber at der er en af jer der kan forklare mig det, så jeg forstår det!
hvis i tilfældigvis skulle have erfaring med C++, ville det være en stor hjælp hvis i kunne sammenligne det med C++, i forklaringen, da det er det sprog jeg er vandt til!

på forhånd: Tak :D

Indlæg senest redigeret d. 16.02.2009 06:54 af Bruger #11072
> gtfx er et objekt?

ja

> funktionerne er faktisk ikke funktioner men "properties"?

Nej de er begge dele. gtfx er et objekt, gtfx har en property ved navn onLoad, og denne property onLoad har en værdi, som er en funktion.

> min event listener, har noget med "onLoad" at gøre right?

Din event listener venter på en event kaldet "load", og kalder funktionen gtfx.onLoad, når dette sker.

> hvorfor skal den så kaldes, ved alle min funktioner?

Det spørgsmål forstår jeg ikke. Hvor kalder du hvad?

se min event listener ser sådan her ud:

window.addEventListener("load", function(e) { gtfx.onLoad(e); }, false);
første argument er "load"... jeg går ud fra at det betyder at den bliver triggered når siden indlæses?
andet argument er "function(e) { gtfx.onLoad(e); }"
sådan som jeg har forstået det, er det funktionen der bliver kaldt, når siden loader?
altså en funktion med navnet "function" som tager et argument "(e)"...
denne function kalder så igen "onLoad" funktionen... eller hvad?