Hvis du bare skal lave det på et hygge niveau, så er java så rigeligt kraftigt. I gennemsnit er eksekverings hastigheds forskellen på Java og C++ ikke så stor, og til projekter hvor maskinens kapacitet er kritisk losses det meste alligevel over på GPU'en gennem det samme interface. Vi kan med andre ord udnytte GPU'en ligeså effektivt. Tilbage er der så AI, lyd og fysik simulering til CPU'en. Fysik kan være tungt, men ellers er det relativt simpelt arbejde, hvor CPU'en sagtens kan være med.
Personligt har jeg ikke rigtig forstået folks begejstring for C++ i spiludviklings verdenen, og når man så endelig spørger dem så svarer de bare "jamen det bruger alle andre også", hvilket jeg synes er lidt tyndt.
Ellers så er der i den lettere ende sproget Lua (det er lært på et par timer, det er nemlig ikke ret omfattende) kombineret Löve frameworket.
se:
http://love2d.org/og et par kom i gang video tutorials
http://www.vimeo.com/1506931http://www.vimeo.com/1628621I genren for "grafisk programmering" er der værktøjerne The Games Factory (der siden jeg var på din alder er kommet op i version 2...), samt dens storebror multimedia fusion, disse programmer koster desværre penge
(dog forærer de version 1 væk, men den er efterhånden temmelig gammeldags).
At dømme ud fra din profil og det du skriver i dit indlæg, så vil jeg anbefale lua/löve løsningen, fordi:
-du er igang med det samme, i modsætning til c++ og java hvor du skal kode en krig for overhodet at få noget frem.
-det du lærer i forbindelse lua/löve løsningen kan du senere tage med dig, da måden löve gør tingene på egentlig er meget typisk.
og et par råd
-Lad vær med at skyde over målet!!
Start med noget pingpong/arkanoid agtigt
-3D grafik er svært!!
Lad vær at sætte næsen op efter det for hurtigt, for hvis det skal gøres ordentligt så skal matematikken virke rigtigt. matematikken er som sådan ikke så svær når først man får lidt følelse med det, men den falder desværre uden for både folkeskole og gymnasie pensum.
-Øvelse gør mester.
Så gå bare til den.
Jeg håber det hjalp, ellers må du spørge igen.
//Troels