Server til 3DChat

Tags:    snak

Hej

Jeg har lavet en 3dchat: www.azurchat.dk, som jeg så åbnede her i søndags. Den kører i flash, der henter information ved at opdatere en asp fil konstant.

Det kørte fint når der ikke var så mange på, men nu er der ca 11 online af gangen, og det går rigtig langsomt nu, og min hjemmeside er begyndt at brokke sig, og går ned nu og da.

Det er ikke så godt, så jeg har tænkt på at skaffe mig en server.

Det jeg har tænkt på er:
Hvor god internetforbindelse skal jeg have for at holde en chat kørende med 100 online uden at den brokker sig?
Hvilken type server skal det være?
Hvordan programmerer man Flash til at køre med en server?
Kan man godt bruge det samme som jeg gør nu og så bare ligge filerne over på en server, og hva skal jeg gøre hvis jeg gør det?

Som i kan se er jeg helt ny inden for feltet og ved ikke så meget om servere.
Og forresten har jeg tænkt på at bruge Programmet: Unity 2 Multiuser Server (U2MS) til min server, ind til videre :)

I behøver ikke kunne svare på alle mine spørgsmål, bare nogle af dem :) ville være rigtig fedt.

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
nu er det ikke mit allerbedste område, men jeg synes det virker som en lidt dum idé at anvende en enkelt fil til at trække op mod hundrede clienter.. Ville det ikke være en idé at sammenkøre med andre filer og få dem til at køre internt? Sådan at du fik spredet vægten ligesom i en pyramide. Der er jo en grund til de ikke blev bygget med spidsen nedad da de så ville give efter. måske kunne du have 10 filer som kører op mod 5 filer og så op med en masterfil? bare en idé, ved ikke hvor effektivt det vil være

Det her er bare et spørgsmål men hvad mener du med opdaterer en asp fil?

Nu kan vi jo ikke se koden for din chat, men du skal sørge for at lave mindst muligt altid, nogle forslag:
-gamle brugere skal kun have en liste over nye brugere og nye beskeder siden sidste request.
-nye brugere skal kun have en liste over gamle brugere.
-hvis du kommunikere gennem xml, vil du formentlig også spare ved kortere navne ie: <a> i stedet for <alder>, gør dog formentlig din kode sværer læse for et menneske(dig).

Jeg ville smide severen i en hal, med en 1GB x 1GB forbinelse. Da en alm ADSL forbinelse langtfra kan trække.

Er 11 mange ?
Wow.

Hvor meget kontrol har du med maskinen ? Kan du udvikle en server til chatten ? For det vil være det mest optimale. Den der med at tjekke hvert 3. sekund er uoptimalt, men synes godt nok stadig, at det lyder vildt, at 11 chattere skulle kunne mærkes.

Jeg har udviklet chatten til www.komogvind.dk og den håndterer til tider 30.000 samtidige brugere (fordelt på flere chat rum) og den er ikke engang begyndt at føle sig presset, så jeg vil anbefale, at du laver en chat server istedet for det der web polling.

Robert Larsen - vil du ikke prøve at forklare det med en chat server helt præcist; hvordan fungere det, og hvordan sætter man sin chat til at køre over en server? :)

Robert Larsen - vil du ikke prøve at forklare det med en chat server helt præcist; hvordan fungere det, og hvordan sætter man sin chat til at køre over en server? :)

Vi har en Java applet, som opretter en forbindelse til vores chat server. Alle chattere forbinder til samme server, som så sender beskeder mellem de enkelte chattere, og holder styr på, hvilke rum, de er i.

Appletten notificerer så noget JavaScript når der sker noget...en bruger går ind i et rum som du er interesseret i, en bruger forlader et rum, nye beskeder, osv. JavaScriptet kan så opdatere siden dynamisk.

Det vil også sige, at der ikke sendes netværks traffik medmindre der faktisk sker noget, og brugerne får chat beskederne så snart de er tilgængelige...ikke 5 sekunder senere.

t