Shockwave?

Tags:    programmering

Hej.

Er der nogen der ved, hvordan man laver spil i shockwave?

9 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Shockwave er at foretrække til spil, dog er XmlSocketen fin i AS efterhånden.. Men Lingo må være at foretrække til så komplexe opgaver - JEg kan tage fejl, da AS er ved at være rimeligt råt.

At lave et spil tager lang tid, så jeg ville fucke Adobe, og springe på visual webdeveloper med silverlight.

Der har du kompileret backend kode, og samme muligheder for vector. Bare ikke i et skod scriptsprog... det sidste var nok min personlige mening, men vb.net, C# eller et andet .net sprog sammen med et godt IDE må være at foretrække til spiludvikling på webbet.

EDIT: Tilføjede lige "på webbet" :)
/J

Indlæg senest redigeret d. 06.02.2009 19:05 af Bruger #5789
Det er meget old at kode i Director til shockwave der har været mange problemer undervejs fordi at den reagerer så langsomt. Det er kode i kode i kode i kode.. så go C++ eller lign, (som jokke siger) eller maskinekode, de netspil er simpelthen så lamme halvdelen af dem.
Skal du kode spil så gør dig en tjeneste at holde dig fra de platte reklamebureau-spil kast en gris og vind en marsbar, der sidder 8000 derude og vil arbejde for en skål ris for at lave dem.

SKAL du kode flash, så har jeg lige købt denne bog som er god og sjov.
http://www.amazon.com/ActionScript-3-0-Game-Programming-University/dp/0789737027

Indlæg senest redigeret d. 06.02.2009 19:31 af Bruger #11506
Jeg kan varmt anbefale dig at springe på Flash vognen og dermed Actionscript 3 vognen også :)

Der er så mange ting at foretrækker over f.eks. silverlight. For det første er flash community'et kæmpe og der tutorials overalt, for det meste af ret høj kvalitet.

For det andet er Flash platformen i rivende udvikling. Flash understøtter 3D (både native og via 3 parts biblioteker, hvor sidstnævnte er at foretrække når der skal bruges mere komplekse modeller) og der er en masse fede projekter der spirer såsom FLARToolkit der gør det muligt at integrere Augmented Reality i Flash. Og så er der penge i lortet ;)

Andre nævneværdige projekter som Adobe har gange i der er hører under flash platformen er:

Alchemy, som tillader at kompilere en c++ dialekt til flash. Man har allerede oversat Doom til denne dialekt så det kan spilles i browseren (tror det ligger på newgrounds).

Catalyst (tidligere Theremo), som er mere designer orienteret. Det gør at man kan importere en hvilken som helst designerfil, selvfølgelig kun fra et af Adobes produkter (men alle seriøse designere har vel også et Adobe produkt?) og lave flash websites uden at skrive en eneste linje kode. Derefter kan du give den genererede kode videre til en udvikler som så kan tilføje avanceret funktionalitet med Flex i MXML og Actionscript. Efter sigende skulle den generede kode være iorden, og det er lyder ikke til at det er Dreamweavers genererede kode om igen. :)

Forøvrigt Jokke, så bruger alle seriøse udviklere ikke XML i actionscript med et binært data format der hedder AMF og det kører upåklageligt og er meget let at gå til.

Ja, som Michael siger, så bør du være lidt mere specifik, men udvikling til Shockwave foregår f.eks. med Adobe's eget program Director.

Det kommer jo så også lige an på hvilken type spil det er, du vil lave, da der kan være mere ideele platforme som eksempelvis Flash, hvis man nu vil lave spil til internettet uden at det er full-3D.

Kode, kode, kode, design og kode... Ca. sådan...

Det er en samling af en masse sjove ting. Du må være mere specifik i dine problemstillinger.

Egentlig burde du nok evt. se på noget Flash CS3/4, men det kan hurtig blive en dyr oplevelse. Kig evt. på http://www.yoyogames.com/make hvis du vil hurtigt igang..

At lave et spil tager lang tid, så jeg ville fucke Adobe, og springe på visual webdeveloper med silverlight.

Det har vel noget at sige, når man vælger teknologi, hvor udbredt teknologien er? Hvis han gerne vil have så mange brugere som muligt, er det næppe en god idé at bruge Silverlight, der altså stadig er forholdsvis ukendt. :)

Nemlig, og der er lige så gode værktøjer til Flash som der er til silverlight.

Visual webdeveloper skal ikke sammenlignes med Flash IDE'et men med Flex Developer eller lign. editor.

Flash IDE'et kan sammenlignes med Microsoft Expression Studio, og de begge sucks når der skal laves noget seriøst design. Prisen er næsten også den samme.

Forøvrigt har Silverlight kun sneget sig ind på 19% af de computere med adgang til internettet, mod Flash'es 97%. Shockwave playeren er kun installeret hos 59%.

http://riastats.com/

Jeg kan jo ikke helt argumentere mod dine seriøse flashudvikler venner - Men xml er nu stadig det mest udbredte blandt mine, og mig selv - Eller Amf er en fin object model, hviler vel op af SOAP, men data kan nu let flyttes object orienteret i xml, og jeg ville aldrig bruge et adobe format til dataudveksling - som dine seriøse udviklere. Men skal data kun bruges i flash er Amf klart hurtigere end XML over http, men ugenbrugeligt til ex json javascript.

Hvis en bruger idag vil høre om spil muligheder til webbet er det snæversynet kun at kaste flash frem, jeg forsøgte bare at synliggøre andre muligheder.

Når man udvikler spil, eller producerer andet, er technologivalget altafgørende, at der kun er 19% der har silverlight installeret kan godt tiltale til at bruge flash -> Men laver man et product som man - forhåbentligt regner med folk vil bruge, tror jeg ikke man skal frygte det lille plugin fra microsoft til at afvikle silverlight. Desuden er spiludvikling noget der tager lidt tid, så mon ikke de 19% er steget væsentligt til den tid.

og man behøver ikke expression web, eller nogle af de andre nye programmer for at lave silverlight, der er fin intellicense i vs.net til XAML.

Men ja, køb endeligt flash, det er et skide stærkt product, godt dokumenteret med massere af tutorials. Men tung udvikling bør ligge uden for actionscriptet, om det så er amf/xml fra php/.net eller andet. Dog syntes jeg at event modellen er 1000 gange bedre i silverligt.

Indlæg senest redigeret d. 09.02.2009 10:58 af Bruger #5789
t