opjektstruktur

Tags:    delphi

Jeg vil gerne have lidt hjælp til hvordan jeg bedst kan binde nogle objekter sammen.

Jeg har klasserne T1, T2 og T3. T1 svarer til en fil, og har et antal T2 og et antal T3 objekter som childs. Egentligt er T3 "en slags" child af T2, men et T3 kan være child af flere forskellige T2 eller slet ingen. Hvordan registrer jeg bedst forholdet mellem dem?

http://users.cybercity.dk/~dsl83609/rw.png

jeg har prøvet at lave en variabel i T2: array of T3, men den er besværlig at håndtere, og når et T2 objekt creates (når filen åbnes) er de tilhørende T3 objekter ikke createt endnu. Jeg har også prøvet med et set of byte, da rækkefølgen er ligegyldig, men så skal T3 objekterne have en form for index. Det har de, men det ændres af og til, og så skal jeg til at holde styr på det.

Det er måske lidt svært at forstå hvad jeg mener, men er der nogen der har en ide til hvordan det laves bedst?



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
T1 indeholder en TList af T2 og T2 indeholder en TList af T3

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Jeg vil gerne have lidt hjælp til hvordan jeg bedst kan binde nogle objekter sammen.

Jeg har klasserne T1, T2 og T3. T1 svarer til en fil, og har et antal T2 og et antal T3 objekter som childs. Egentligt er T3 "en slags" child af T2, men et T3 kan være child af flere forskellige T2 eller slet ingen. Hvordan registrer jeg bedst forholdet mellem dem?

http://users.cybercity.dk/~dsl83609/rw.png

jeg har prøvet at lave en variabel i T2: array of T3, men den er besværlig at håndtere, og når et T2 objekt creates (når filen åbnes) er de tilhørende T3 objekter ikke createt endnu. Jeg har også prøvet med et set of byte, da rækkefølgen er ligegyldig, men så skal T3 objekterne have en form for index. Det har de, men det ændres af og til, og så skal jeg til at holde styr på det.

Det er måske lidt svært at forstå hvad jeg mener, men er der nogen der har en ide til hvordan det laves bedst?


Er ikke sikker men hvis du kender til pointers, burde de kunne gøre det.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



men hvordan?



jeg forstår ikke helt hvad du vil.. men jeg tror ikke at der er en anden vej end at have tre "pools" et array af t1 array of t2 osv.. og under ts så have nogle funktioner der styrer childs som procedure addchild(t3: tt3);

eller noget i den retning.. pointers kunne være en mulighed desværre kan jeg ikke fortælle dig hvordan grundet manglende erfaring med disse..

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



det er måske lidt svært at forstå hvad jeg mener, så jeg giver lige mine klasser nogle andre navne:

T1 -> TFil
T2 -> TPerson
T3 -> TBegivenhed

Jeg har besluttet at for hver person skal være en array over hvilke begivenheder denne deltager i. Men når filen loades, loades personerne først. Derved er begivenhederne ikke loadet, når arrayet skal laves. Hvordan kan jeg så referere til et objekt af typen TBegivenhed, når det ikke eksisterer endnu? Eller hvordan skal jeg ellers gøre?



nm



t