Hjemmesider og copyright-tekst

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej.
Jeg kunne meget godt tænke mig at starte en lille debat om en lille problematik jeg ligger i for tiden (omkring hjemmesider).

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside for en kunde, og jeg har (som jeg plejer) sat mi- copyright-"signatur" nederst på siden. Du ved for eksempel:

© Copyright 2005-2008 Navn - Hjemmeside
(som jeg har skrevet på shafh.dk)

Problematikken ligger i at kunden syntes disse linjer skal fjernes, da siden skal være så simpel som muligt, og derfor ikke må stå for meget tekst på siden.
Jeg føler mig dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til at fjerne copyright-teksten. Jeg vil jo gerne kunne vise folk at det er meget der er manden bag grafikken og koderne. Mit arbejde benyttes jeg for eksempel nemlig specielt som portfolio.

Man kunne selvfølgelig skrive det i koderne som en kommentar, men det ødelægger lidt af det.

Men hvad gør i, når i laver betalt arbejde? Kræver i at jeres navn står i bunden? Sælger i normalt hele designet, ideen, og kildekoden når i laver en hjemmeside for en kunde? Eller giver i bare kunderne tilladelse til at benytte de løsninger som i har skræddersyet kunden?

Indlæg senest redigeret d. 12.03.2017 22:13 af Bruger #5097
Kan der ikke indgås et kompromis? Et enkelt copyright-logo der ligger nede i et hjørne, der så indeholder et link til din side? Måske en "siden er designet og kodet af Shafh.dk" på en "om os" underside eller lignende? Jeg synes ikke, det er for meget for langt, at få en eller anden form for anerkendelse for sit arbejde - men hvis din løn er god nok, og du alligevel linker til siden i dit portfolio, så er det i sidste ende kunden der har ret.

Men jeg synes du skal snakke lidt videre med kunden om, hvorvidt I kan finde et kompromis af en art. Det burde kunne lade sig gøre.

Jeg bruger mit arbejde hvis folk spørge efter referencer, men eftersom jeg for tiden ikke har et online portfolio så er det jo ikke så aktuelt :)

Ja jeg genbruger kode. Når jeg sælger en side til en kunde giver jeg dem retten til at bruge det på siden som det er udviklet til. Som jeg ser det er det jo alles fordel at jeg genbruger kode. Det mindsker arbejdstiden på mine projekter og gør det i sidste ende muligt at tilbyde en bedre pris :)

Okay. Tak for hjælpen.
Jeg fjerner bare min "copyright-del" og tilføjer det i stedet som en kommentar eller lign. i koderne.

Men vedrørende design og koderne, føler jeg nu stadig min berettigelse til dem. Især fordi jeg nyder af at genbruger mine systemer og lignende. Men tak for diskussionen.

@Emil Melgaard: Ja de yder oftest den service at sætte en nummerplade-holder på (ikke en del af bilen), som oftest har noget reklame på sig, men det er skam ikke en ret de har.

I det her eksempel får kunden til websitet ikke noget ud af at udvikleren knalder sit navn på siden.

Alternativt så kunne du jo skrive det i bunden af hjemmesiden med en næsten "usynlig" skrift.

Det kunne jo være at nogen kom forbi hjemmesiden og syntes at de godt kunne bruge dig til at lave deres hjemmeside og derfor vil det da være smart at linke fra den til dig.

Tja tænkte jeg også på. Tror også jeg vil gøre det i mange sammenhænge. Men denne lader jeg nu bare vær.

Tja tænkte jeg også på. Tror også jeg vil gøre det i mange sammenhænge. Men denne lader jeg nu bare vær.

<< < 12 > >>
t