Hjemmesider og copyright-tekst

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej.
Jeg kunne meget godt tænke mig at starte en lille debat om en lille problematik jeg ligger i for tiden (omkring hjemmesider).

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside for en kunde, og jeg har (som jeg plejer) sat mi- copyright-"signatur" nederst på siden. Du ved for eksempel:

© Copyright 2005-2008 Navn - Hjemmeside
(som jeg har skrevet på shafh.dk)

Problematikken ligger i at kunden syntes disse linjer skal fjernes, da siden skal være så simpel som muligt, og derfor ikke må stå for meget tekst på siden.
Jeg føler mig dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til at fjerne copyright-teksten. Jeg vil jo gerne kunne vise folk at det er meget der er manden bag grafikken og koderne. Mit arbejde benyttes jeg for eksempel nemlig specielt som portfolio.

Man kunne selvfølgelig skrive det i koderne som en kommentar, men det ødelægger lidt af det.

Men hvad gør i, når i laver betalt arbejde? Kræver i at jeres navn står i bunden? Sælger i normalt hele designet, ideen, og kildekoden når i laver en hjemmeside for en kunde? Eller giver i bare kunderne tilladelse til at benytte de løsninger som i har skræddersyet kunden?

Indlæg senest redigeret d. 12.03.2017 22:13 af Bruger #5097
Altså.. Jeg forklarer inden jeg går igang, at siden bliver brugt i min portfolio, og at jeg linker fra deres side til min egen..
Ellers ville det ødelægge reklamen for en selv..

Dog plejer jeg ikke at skrive copyright da jeg er af den opfattelse, at alt som ligger på nettet er "frit".. HTML og sådan..

Made By, Lavet Af, Eller blot mit logo som et link i bunden af siden..

Det synes jeg godt man kan forlange efter at have gjort et godt stykke arbejde..

Medmindre man ikke vil kendes ved det :P

Som udgangspunkt er det efter kundens behov. Hvis vedkommende ønsker det fjernet, skal det fjernes. Du kan så bruge argumenter, at kunden for det til den her lave pris grundet forudsætning af at du har dit navn stående på siden, evt. med et backlink.

Sælger du hele projektet til kunden er det kundens alene og din copyright kan kun bevares i forhold til kunde og dig, så som videresalg til 3. part. Alt der ud over er kundens ansvar.
Din løsning kan også være en hosted løsning og derfor "lejer" de kode og plads af dig. Designet vil stadig være deres afhængig af aftale der er indgået.

Det er et spørgsmål om hvilken strategi du lægger.

Ingen problemer i at linke fra min portfolio, men det er tekst der er problemet, og her er "Made by", "Lavet af" osv. jo vel heller ikke noget han vil have.
Syntes bare det er lidt for usynlig - især for almene besøgene - bare at skrive sin copyright-tekst i kildekoden. Den kikker jo de færreste i.

Men hvad Gnu. Sætter du som standart en copyright-linje nede i bunden af dine betalte sider? Jeg kan se at du har skrevet Herambs køreskole som copyright ejer på deres hjemmeside (når jeg kikker på din hjemmeside referencer)

Indlæg senest redigeret d. 26.01.2009 22:48 af Bruger #5097
Jeg må sige at det jeg har solgt har jeg aldrig "tagget" med mit eget navn eller logo. I mine øjne er jeg blevet betalt for at lave et produkt til kunden og han får det 100% som han vil have det. Det er da muligt at jeg kunne have fået lov til at smide mit navn på noget af arbejdet, men når jeg sælger en hjemmeside så sælger jeg det og alle rettigheder til brugen af det til kunden. Derfor er jeg heller ikke copyright ejer. Jeg synes du skal rette dig 100% efter kunden. Hans gode omtale er 10.000 gange mere værd end dit navn på hans side.

Det er efter min opfattelse, som udgangspunkt altid kunden der ejer sin side. Det er ikke mig, jeg har kun designet, udviklet og står evt. for at hoste den. Så den slags vil stort set altid være at finde, men copyright vil være givet til kunden når jeg overleverer projektet, da jeg ikke længere har noget at bruge projektet til. Nogle gange vil der så også backlinks til min egen side.
Men efter overlevering er det helt op til kunden at ændre i koden, med mindre der er indgået aftale om at der absolut intet må ændres af andre end firmaet der har stået for produktionen (nok meget få kunder der vil gå med til den aftale :)).

Steffen: Tak for besvarelsen. Det tager jeg til eftertanke. Bare nysgerrig. Genbruger du koder, systemer eller lignende i dine produkter til dine kunder? Vil også lige høre om du bruger dit arbejde som portfolio, sådan "officielt"?

Det er kunden der betaler... selvfølgelig bestemmer de hvad der skal stå på deres site.

Hvis du går ned og køber en bil har forhandleren jo heller ikke ret til at pladre hans navn og logo ud over bilen.

Steffen/suA: Næ, men under nummerpladen står om regel navn og evt. kontaktoplysninger til forhandleren som vel kan sidestilles med den problematik der diskuteres her.

Jeg vil give de andre ret og sige at en tilfreds kunde er bedre end en utilfreds. Hvis det er fordi du vil have bevis for at du har lavet siden så brug et meta tag eller en html kommentar, som begge kan indsættes forholdsvis tidligt i koden. :)

hvis du skriver copyrigth på siden er det så ikke i grunden mere indholdet du copyrigther og ikke koden.

Helt klart så er det din kunde der ejer siden, så det er logik at du ikke skal have copyright på siden.
Jeg kender mange eksempler på webdesignere der refererer til hjemmesider som de har lavet engang, og de samtidigt skriver på deres side at de leverer valid kode.
Men tiden går jo og andre kommer ind over siderne, og ja koden kommer ofte til at ligne L???.
Med det jeg laver for kunder kunne jeg aldrig drømme om at sætte copyright eller lavet af på sider som jeg ikke fortsat skal vedligeholde.

<< < 12 > >>
t