Dynamisk oprettede tables, i SQL?

Tags:    asp.net

er det muligt at oprette tables, og fylde dem med columns dynamisk?
jeg er nemlig ved at lave et forum, og det ville være meget nemmere at have en table for hver tråd, istedet for at have alle posts i den samme table!

ud over det har jeg et andet spørgsmål:
jeg opdagede at når man poster på mit forum, er hele teksten på én linje!
hvordan får jeg min side til at gemme linjeskift fra min textbox til SQL?

på forhånd: Tak :D

er det muligt at oprette tables, og fylde dem med columns dynamisk?

Tja, det kan man da.

jeg er nemlig ved at lave et forum, og det ville være meget nemmere at have en table for hver tråd, istedet for at have alle posts i den samme table!

Nej, det er da så absolut ikke det nemmeste og vil være meget dårligt databasedesign.
Hav en tabel med kategorier (navn på kategori og et ID), en tabel for forum posts, som indeholder ID på kategorien, på posten, id på posten som denne ligger under (null for top level), ID på bruger som postede og selve teksten.
Fyld selv mere på.

ud over det har jeg et andet spørgsmål:
jeg opdagede at når man poster på mit forum, er hele teksten på én linje!
hvordan får jeg min side til at gemme linjeskift fra min textbox til SQL?

Den gemmer også linjeskift, men HTML er ligeglad. Den er kun interesseret i <br/> tags, så du skal skifte newline ('\n') ud med <br>.

ja det kom jeg også selv til at tænke på... det var bare sådan rent visuelt da jeg så min tables og det så rodet ud! bag efter kom jeg til at tænke på at det ville gøre det meget mere besværligt at programmere på den måde...

anyway, hvordan siger du helt precist at jeg skal lave de linjeskift?
jeg tager teksten fra en textbox med "minTextBox.text" ...
hvordan helt precist får jeg den til at sætte \n for hver linjeskift?

og et andet spørgsmål, fuldstændigt offtopic (undskyld) :
i den datalist der skal vise mine tråde, skal der for hvert item template, være et link videre til den pågældene tråd! hvordan gør jeg dette?
først tænkte jeg på at oprette en session for hvert template, men kom til at tænke på at du ikke kan forbinde en session til et specifict link!
så den eneste måde jeg kan tænke på er at sende et parameter sammen med URL'en med det ved jeg ikke helt hvordan man gør :/
kan man ikke gøre som man ser på PHP sider, hvor der er en eller anden form for parameter i selve URL'en?

håber i kan hjælpe :D
på forhånd: Tak :D

anyway, hvordan siger du helt precist at jeg skal lave de linjeskift?
jeg tager teksten fra en textbox med "minTextBox.text" ...
hvordan helt precist får jeg den til at sætte \n for hver linjeskift?

Det skal du ikke, det gør den allerede. Prøv at åbne kildekoden der hvor du viser teksten fra databasen: der er linieskift.

For at få browseren til at anerkende linieskiftet, skal du sætte <br/> tags hver gang der er et linieskift. Linieskift gemmes automatisk som enten \n, \r eller \r\n alt efter operativsystemet - dette kan du ikke se, men det kan systemet. Ved at køre funktionen nl2br($text); omdanner den alle instanser af \n, \r og \r\n til <br/> tags. Det kan du så echo'e.

jeg mente faktisk også <br/> der hvor jeg sagde \n :P

men hvor helt precist skal jeg køre den funktion?:$
prøvede at skrive "nl2" men visual web developer kom ikke med nogen forslag :/

string textMedHtmlBR = minTextBox.Text.Replace(Environment.NewLine, "<br />");

jeg mente faktisk også <br/> der hvor jeg sagde \n :P

men hvor helt precist skal jeg køre den funktion?:$
prøvede at skrive "nl2" men visual web developer kom ikke med nogen forslag :/

Hehe det er fordi Per koder i PHP og nl2br er en PHP funktion, ikke en .net

Du skal som overstående skriver bruge Newline

Newline er ikke en funktion.. han skal bruge String.Replace, og replace'e alle instanser af Environment.Newline, der i det her tilfælde vil repræsentere "\r\n".

tusind tak :D det virker!

undskyld at jeg hele tiden kommer med spørgsmål der er off topic, men jeg ville spamme forumet med spørgsmål hvis jeg skulle oprette en ny tråd for hver spørgsmål jeg her :P
anyway her er et andet spørgsmål: er det muligt, i SQL, at sortere efter en verdi som er sat til at være "ID"?
prøvede nemlig en query lignene følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 

og der sker intet.. "postID" er sat til at være ID i min table, og tænkte at det måske havde noget at gøre?

håber i kan hjælpe :D
tak på forhånd xD

Heller ingen forskel hvis du smider et 'DESC' i enden?

http://www.w3schools.com/sql/sql_orderby.asp

nej det virker... det var bare mig der havde byttet om på rækkefølgen :P
tusind tak for hjælpen alle sammen!

så må vi håbe at jeg kan få mit forum op at køre :D

t