Hjælp til forståelse af opgavespørgsmål

Tags:    java

Jeg har fået følgende to opgave-spørgsmål jeg skal regne ud i et opgavesæt, fra Javabogen.

4.
Skriv et program, der fjerner den første forekomst af ordet "måske" fra en tekst.
Ændr derefter programmet, så det fjerner alle forekomster af ordet (brug en løkke).

Mit spørgsmål er så hvad første forekomst er? Det første bogstav? altså "m" skal fjernes? og derefter hele ordet?
Som f.eks.
String s1 = "Jeg tror måske vi bliver to";
og så skal måske ud af sætningen?

5.
Skriv et program, der finder og fjerner alle forekomster af ordet "måske" fra en tekst, uanset om det er skrevet med store eller små bogstaver.

Her skal hele ordet bare ud? Altså ignoreCase?

Tak for hjælpen.. jeg er rimelig sikker på jeg har ramt rigtigt.. men mystisk spurgt.. og jeg vil helst være sikker før jeg bruger tid på opgaven.. :/

Den første forkomst er nok ment på ordet "måske". Ikke kun m.
Næste er ignoreCase.

Det skal lige siges at ignoreCase IKKE duer på å (i hvert fald ikke på den måde jeg gjorde det, da jeg stod overfor opgaven). Så der mener den at der stadig er forskel på å og Å, hvilket vil blive et problem i dette sammenhæng. Da jeg stod over for at skulle lave opgaven, lavede jeg en regular expression (regexp) hvorved at både å og Å kunne bruges, og så dernæst ignoreCase på resten.

Jeg forstår det stadig ikke, for der står jo først at man skal tage "første forekomst af ordet "måske"" og dernæst "fjerner alle forekomster af ordet" så hvis jeg går ud fra #1 så skal jeg fjerne hele måske og så igen det samme? Lyder mere rigtigt det så er m'et, ville jeg syntes :/

I den tekst du skal arbejde med forekommer ordet "måske" flere gange... du skal først fjerne den første forekomst (altså første gang ordet optræder), og der efter benytte en lykke og genbruge din kode, til at fjerne de resterende steder ordet "måske" forekommer...

bla bla måske, bla bla bla måske bla.

i opgave 4 skal dit resultat ved at fjerne første forekomst være
bla bla , bla bla bla måske bla.

Og ved at fjerne alle forekomster:
bla bla , bla bla bla bla.

okay den er nu klaret :) takker..

Meeeen har et problem med den ignoreCase()!!

Hvordan skal jeg bruge den?

Min sætning hedder:
"Ordet Måske er måske det bedste ord i MÅSKE hele verden"

Og hvis jeg bruger replaceAll("måske","") dur det jo ikke med de andre to.. Så hvordan skal jeg klare den? :S

t