Illustrator - PenTool / Ny streg

Tags:    grafik webdesign

Hej,

Jeg har lagt mærke til, at hvis jeg sidder og bruger Illustrators Pen Tool, og jeg skal lave en masse linier, så for at afslutte den ene linie og starte på den næste sidder jeg konsekvent og klikker mellem v (Selection Tool) / p (PenTool).
Er der ikke en nemmere måde at starte et nyt linie stykke, som ikke er en del af det gamle, på? Evt. ved hjælp af musen?
Jeg får jo kramper i venstre hånd af al den klikke frem og tilbage.

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det bliver nok svært at finde noget, der kun foregår med musen, men du kan vælge at holde Cmd (Ctrl i Windows, tror jeg nok) og klikke et hvilket som helst sted i dit dokument, når du har tegnet din streg. Det gør, at stregen ikke længere er valgt, hvorved du altså kan tegne en helt ny. Det gentages så bare efter behov.

Det indvolvere kun én knap, og er forbentlig en bedre løsning :)

EDIT: Det lader til at Jokke kom først, mens jeg skrev mit forslag... :S

Indlæg senest redigeret d. 19.01.2009 12:07 af Bruger #10572
:D

Selv tak !

/J

Tryk enter..

Jeg bruger http://www.autohotkey.com/ til min Intuos..

Vh.
/J

Indlæg senest redigeret d. 19.01.2009 12:02 af Bruger #5789
Men det er ikke nødvendigvis det første svar der er det bedste...

CTRL (free transform), slipper ikke direkte, det gør enter.

CTRL+L giver et nyt lag, der også forårsager en accept af det man har gang i. Altså den vil også tillade en ny "streg".

Men de virker alle, og skal bruges efter behov, og man må forvente begge hænder ikke bruges til mus :)

/J

Indlæg senest redigeret d. 19.01.2009 12:23 af Bruger #5789
Tusind tak! Det var lige det jeg havde brug for!

Jeg bruger dog ikke begge hænder til musen :D, men man kunne jo nok være rimeligt effektivt hvis man havde to mus & to hænder i gang samtidigt :P :B

Hvis du poster et svar Jokke, så jeg kan give jer nogle points? :P

t