Red Vista partition

Tags:    diverse

Hej.
Jeg har netop installeret Windows 7 beta'en på min pc ved siden af min vista-partition. Jeg havde desværre bare ikke tænkt at det ville give problemer. Men det har det gjort, da der ikke er blevet sat noget boot-system op. Dette har betydet at jeg ikke har mulighed for vælge imellem de to styresystemer, men at Windows 7 er den eneste mulighed. Vista-partitionen er i stedet bare blevet en lager partition.

Problemet ligger nok i at jeg først har haft installeret Vista og derefter installerer Windows 7, og ikke omvendt.

Er der nogen der ved om der er en mulighed for at sætte boot-systemet op, således at jeg redder min Vista partition?

Håber i forstår mig.

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu har jeg ikke selv prøvet Windows 7 men i Vista og XP kan man ine i kontrolpanelet definere den aktive partion sådan her:

Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration -> Lager -> Diskhåndtering. Her kan man så højreklikke på den partion man vil have skal være aktiv og vælge det punkt der hedder "Marker partionen som Aktiv". Regner med at du godt kan finde på de engelske oversættelser af dette :)

Kender ikke selv andre måder, desværre :(

Har du ikke fået en "Backup" cd, med da du købte din PC? Fik jeg, og den hr reddet mig fra MANGE linux boots komplikationer :)

Ellers, så installer en lille linux box, og boot derfra til din Vista partition og red den derfra :)

ahh nitte,
godt det ikke er mig!
men rart med backup ;)

De eneste problemer jeg havde med windows 7, var den ikke helt logiske oprettelse af bootsectors på mine sata diske :D

ellers kører det super stabilt :D

Hmm. Har lige prøvet og det er sådan at der desværre kun kan være en partition som er markeret som aktiv (det siger den i vært fald), og det har betydet at jeg ganske vist nu har fået startet min vista partition, men jeg skal jo helst også kunne vælge Windows 7 partitionen.

Jeg ønsker sådan et booting system, hvor jeg kan vælge. Any know?

Hey Theis,
du kan forsøge at genskabe Vista's bootloader og så bruge EasyBCD til at få smidt Windows 7 ind i konfigurationen af BCD :)

se evt her: http://owened.co.nz/Owenedv2/?p=481

Jeg prøvede en EasyBCD, som vist ikke var lavet til Windows 7 (kan vist se den du linker til er). Men kom desværre til at crashe det hele, da jeg prøvede at installerer Windows Vista's dualboot med EasyBCD og det kunne computeren ikke finde ud af da jeg loadede.

Men jeg har så bare valgt den hårde måde. Formater helt forfra. Og installer manuelt Windows Vista og Windows 7. Jeg har jo en "klon" (lavet med TrueImage 11) af min partition, så intet er gået tabt, udover en masse timer, som jeg har måtte benytte til at formaterer og installerer.

Okay. Hvad måtte du så gøre for at udbedre det?

Syntes generelt at Windows DualBoot er noget lort - eller den fungerer vært fald ikke i Windows 7. Der er også nogle problematiker med at finde andre systemers partition. Linux distributionerne er jo eksperter på området, og derfor også meget bedre, da næsten alle linux-folk jo også har en Windows partition ved hånden.
Kunne være fedt hvis man kunne bruge en linux- booting system til W7 og vista bootning

t