Hvad er JavaScript?

Tags:    javascript

Jeg er helt ny på den her hjemmeside og har aldrig prøvet at skrive htlm. Kunne godt tænke mig at lave et spil i JavaScript. Har læst lidt om hvordan jeg bruger JavaScript, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad Javascript egentligt er. Er det noget man downloader? Hvis man gør, hvor downloader man det så?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
javascript er nok det mest brugte scripting sprog på hjemmesider, det skal ikke downloades eller noget, du kan evt download notepad++ og skrive det der i.

et godt sted at starte:
http://www.w3schools.com/js/default.asp

så håber vi på der er en anden der ude der kan give en beder forklareing på hvad javascript er =)

edit:
jeg ville nok kigge på HTML/XHTML først, hvis jeg var dig

Indlæg senest redigeret d. 11.01.2009 21:12 af Bruger #3427
Hvis du vil lave spil, så egner den teknologi der hedder flash sig bedre. Næsten alle de spil du spiller i din browser er lavet i Flash.

Flash laves for det meste i programmed Flash fra adobe som koster penge, men kan også laves gratis. Dette er dog en del sværere og kræver en del kode erfaring, hvilket jeg ikke regner med at du har. Men prøv at kigge på programme Flash fra Adobe, det kan fås i en 30 prøveversion, hvor du får chancen for at snuse til om det er noget for dig.

Jeg vil dog sige at uanset teknologi så er spil altid en af de svære discipliner fordi du skal bruge alle dine programmør færdigheder, og jeg er sikker på at du bliver optaget af at lave hjemmesider og apps før du når til spil delen :D

JavaScript er et programmeringssprog der bruges til såkaldt klient-udvikling for web sider.

Det betyder at JavaScript kode afvikles på klienten (altså din web-browser), i modsætning til serverteknologier som .NET/PHP/ASP/JSP etc.

JavaScript bruges især til at skabe gode brugergrænseflader for brugeren på websider. Med sproget kan du lave en form for interaktivitet som der ellers ikke findes i HTML, og som kan være vanskeligt at opnå med serverteknologier (da de jo kræver en tur tilbage til serveren).

JavaScript siges at være et "script"-sprog mere end et decideret generelt programmeringssprog. Og det er fordi at det netop blev udviklet til at køre som en del af en web-side.

På trods af navnet har JavaScript absolut intet at gøre med Java-platformen.

Tænker du ikke på Java og ikke JavaScript?

Jeg kender ikke så meget til Java, men ved at man kan programmere spil med det, og lægge det ind på en hjemmeside.

Jeg vil dog anbefale Flash, som nok er meget nemmere at gå til. ;)

javascript er oop og ikke andet.

/J

Hvor kan jeg downloade Flash?

http://www.adobe.com/go/tryflash - du skal nok oprette en bruger.

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg har ikke helt fundet ud af hvordan jeg laver et spil, men jeg må prøve mig lidt frem;)

t