Programmøruddannelse

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hejsa

Jeg er en dreng der går i 1.g på HTX.

Jeg har stor erfaring med programmering og udarbejdelse af webbaserede samt desktop-baserede programmer/hjemmesider (har arbejdet med det i 5 år), og i min fritid arbejder jeg på et reklamebureau, hvor jeg står bag deres CMS system samt andre systemer, og ellers arbejder jeg freelance arbejde.

Jeg går og overvejer, hvad jeg skal efter HTX. Om jeg skal tage en programmøruddannelse eller en grafikeruddannelse (det hele startede med, at jeg lavede grafik - som jeg også er rigtig god til).

Mine matematiske evner er ikke de mest fantastiske, og jeg tænker, at det måske kan være en stopklods for mig ift. programmørudannelser (da jeg kun tager matematik på b-niveau, kan jeg jo nok ikke rigtigt komme ind på nogle).

Da jeg ikke synes (eller lægger mærke til) at jeg bruger en masse matematik i programmering, og jeg aldrig har problemer med det (PHP, html, javascript, c++ og c#). Men selvfølgelig - det kan jo godt være jeg kan, det står bare ikke på mit eksamensbevis.

Så.. Hvad siger i? Har i nogen forslag? Kan jeg stadig blive programmør og arbejde med programmering i virksomheder, eller skal jeg tage det som det kommer, eller bare droppe det?

På forhånd tak.

Tak for den grundige post, Robert.

Ja, det lyder sgu tli at være en fin uddannelse, Datamatiker.

Hvordan ser det forresten ud mht. Linux? Er windows den primære udviklingsplatform, eller bruger man også Linux i undervisningen (Evt. kombinere det med Qt?).

Jeg vil da også mene, at jeg allerede har godt styr på OOP :) Begyndte med det i PHP, og senere hen ført over i c++ og c#.

Datamatiker uddannelsen er desværre meget farvet. Windows er det primære OS langt de fleste steder og valget af C# (jaja...der findes en Linux variant, but still!) giver da også lidt MS farve.

Men principperne i programmering er de samme uanset OS. Jeg selv bruger udelukkende Linux, bortset fra når jeg skal teste noget, som også skal virke på Windows.

Men regn ikke med at få Linux undervisning på datamatikeren.

Den skole jeg går på er det Windows. Dog har jeg på første semester nemt kunne sidde på en Ubuntu maskine og følge undervisningen, da vores UML editor og Java editor begge kunne installeres på Linux også, men jeg har hørt at man kan komme ind på problemer længere henne. Så det er helt klart MS der bliver vægtet mest.

<< < 12 > >>
t