Opdatér hvert eneste sekund

Tags:    javascript

Jeg er igang med en lille chat, men det ville jo være bedst hvis man ikke hele tiden skulle trykke F5. Så mit spørgsmål i denne sammenhæng er: Hvordan laver jeg et script i AJAX som opdatére hvert eneste sekundt?

Tak på forhånd.

M.V.H
Mikkel Mathiesen

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
function updateChat() {
//do stuff
}

setInterval("updateChar();",1000);

Jeg ville gå efter SetTimeout løsningen da man med SetInterval kan queue de asynkrone requests hvis serveren er lidt sløv til at svare eller lign.
Det kan man selvfølgelig også med SetTimeout, men hvis man sætter den næste timeout ved modtaget response vil det spille... tror jeg... tænker bare lidt højt. :)

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg ville gå efter SetTimeout løsningen da man med SetInterval kan queue de asynkrone requests hvis serveren er lidt sløv til at svare eller lign.
Det kan man selvfølgelig også med SetTimeout, men hvis man sætter den næste timeout ved modtaget response vil det spille... tror jeg... tænker bare lidt højt. :)

Korrekt. Du skal også være klar over, at denne løsning er ret "tung" for webserveren, hvis der er et par hundreder af brugere.

Hvis du har mulighed for at installere programmer på serveren, så kunne du bruge en Java applet på klienten, som står for al kommunikationen, og så lade JavaScript og XHTML stå for visningen. Det gør vi på komogvind, hvor jeg arbejder, og det skalerer godt og er utrolig rart at arbejde med.

t