hjælp til en metode (sammenligning)

Tags:    java

Hejsa.

Jeg har nu siddet et par dage og forsøgt alle mulige ting uden at komme videre :$

Mit problem består i, at jeg skal udfra en tilmeldingsliste kunne trække de hold ud som et medlem er tilmeldt til.

Jeg har en HoldListe klasse som indeholder min ArrayListe af Hold som er oprettet og så har jeg en Hold klasse som bla. indeholder en ArrayListe af tilmeldingerne.

Jeg har lavet en for-each løkke i min HoldListe klasse som kigger holdene i min ArrayListe igennem og det er så meningen at udfra et medlemsnr skal den se om et medlem er tilmeldt holdet.

Min metode til dette ser sådan ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

I min Hold klasse har jeg bla. min ArrayListe som indeholder de medlemmer der har tilmeldt sig holdet (jeg ved ikke om det overhovedet er relevant i dette sammenhæng):

Fold kodeboks ind/udKode 

og så metoden som tilmeld medlemmet til denne liste:
Fold kodeboks ind/udKode 

Mit problem består i, at jeg ikke helt kan se hvordan jeg skal kunne validere medlemsnummeret (som indtastes) med det medlemsobjekt der findes i tilmeldingslisten :'(

Håber I kan forstå mit spørgsmål. på forhånd tak for hjælpen.

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
if ( medlemsnr == medlemsnr )
Det er vel ret sjældent, det ikke er true!!!!

Jeg forstår ikke, hvad det er du forsøger at gøre. Hvis du har en liste af Hold, hvor Hold indeholder en liste af medlemsnumre, så skal du vel bare lave en nested loop på HoldList og medlemsnumre i Hold. I den indre loop sammenligner du så numrene.

alternativt kan du rykke hele den inderste for løkke over til til hold klassen i en funktion der tager et medlems nummer og returnere en boolean, true vis numret er tilhører en tilmeldt ellers false:

Fold kodeboks ind/udKode 

og i Hold
Fold kodeboks ind/udKode 

numrene 1. -> 12. er fordi cut and paste fra udvikleren tager linie numrene med.

Fold kodeboks ind/udJava kode 

Så skal du lave en accessor method i Hold der returnerer medlemslisten og tilsvarende i Medlem, der returnerer medlemsnummeret.

Indlæg senest redigeret d. 14.12.2008 15:42 af Bruger #13106
Super.. Tusind tak for hjælpen.

Mit problem bestod i, at jeg på grund af jeg stadig er rimelig ny indenfor dette, har svært ved at se hvordan jeg får hentet nogle ting i andre klasser, bla. som i dette tilfælde et hold objekt.

Begge eksempler har fået mig til at indse hvordan og hvilke muligheder jeg har for at få fat i dette objekt så hvis det er ok med jer, vil jeg dele pointene mellem jer.

Endnu engang tak for hjælpen. :D

Lige for at være helt sikker på om jeg hr forstået koden korrekt:

Fold kodeboks ind/udKode 

Her finder vi ArrayListen Hold frem vai en foreach loop:
Fold kodeboks ind/udKode 

I næste foreach loop finder vi vores medlemsliste frem som indeholder vores medlems-objekter:
Fold kodeboks ind/udKode 

Nu kigges der i de medlems-objekter der er i min Hold liste og der sammenlignes med medlemsnr der findes i medlems-objekter med det der er indtastet fra brugerens side:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis sammenligningen er true tilføjes hold objektet til min ArrayListe fundet
Fold kodeboks ind/udKode 

og til sidst returnere vi hele Arraylisten med hold-objekter når løkken er kørt færdig:

Fold kodeboks ind/udKode 

Er det forstået korrekt?

t