bedste php-kodeværktøj

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej Alle

Hvad er det bedste php-kodeværktøj pt. Og findes der en gratis a la eclipse?

Jeg har tidligere kodet i Zend. Er Zend stadig OK?

Efter et par år uden daglig kodning skal jeg igang med at kode igen, og vil gerne starte op med det rigtige værktøj... :-)

Best Trine

14 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Trine,

Jeg vil tillade mig at anbefale TSW phpCoder 2008: http://www.tsware.net/phpcoder.php - tag et kig og se om det evt. er noget for dig :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 08.12.2008 11:48 af Bruger #1
http://vim.sourceforge.net

Det er sikkert meget god at holde fast, i gode grund text-editorer, men et IDE er langt overlegen en enkel text-editor når det gælder behageligheder som syntaxfarvning,intelligent code osv.

Det IDE jeg selv bruger til PHP, er Zend Studio. Det fungerer super godt og kan godt anbefales. Det koster dog en del penge.

Hvis jeg skulle vælge et andet, så ville det nok enten være en form for Eclipse som Per anbefaler.

Ellers har jeg kigget på VS.PHP som er en udvidelse af Visual Studio til at understøtte PHP. Har dog ikke prøvet det endnu, og eftersom Visual Studio kun kører på Windows, vil jeg også kun kunne bruge det på 1/3 af mine computere :)

Det er sikkert meget god at holde fast, i gode grund text-editorer, men et IDE er langt overlegen en enkel text-editor når det gælder behageligheder som syntaxfarvning,intelligent code osv.

Vim har da ganske dejlig, indbygget syntaxfarvning. Derudover fås der et hav af plugins til blandt andet projektstyring og codecompletion. Vim er langt fra en "enkel text-editor".

Med det sagt, så vil den alternative styring og det alternative interface givetvis virke fremmed for folk der er vant til at IDE.

Bruger selv Aptana Studio pga. den gode Javascript support (hermed også ajax). Denne editor undstøtter også en del andre sprog og platforme bl.a. Ruby on Rails, PHP, Python, iPhone, AIR m.fl. Det er gatis i community versionen men du kan også få en Pro version for 500kr.

Aptana Studio fås også som Eclipse plugin og standalone editoren er vist også bygget på baggrund af Eclipse, og så er det Multiplatform.

PHP editoren er dog stadig under hastig udvikling, men medmindre du laver OOP Projekter er der ikke noget at sætte en finger på. Jeg koder alle mine projekter heri sammen med Zend Studio og den finder selv alle mine klasser, og den PHPDoc dokumentation jeg har skrevet til hver klasse. Der er også indbygget ScriptDoc til javascript.

Jeg syntes helt klart det er en fed editor som har en meget lys fremtid hvis den holder kursen. :D

Ellers er der jo NetBeans der efter signede skulle være bedre end Zend Studio (http://codeutopia.net/blog/2008/12/01/netbeans-65-review/ ).
Desuden undstøtter NetBeans også en række andre sprog bl.a. Java

MVH Emil Melgaard

Indlæg senest redigeret d. 08.12.2008 19:16 af Bruger #10647
Jeg vil foreslå PHP Designer. Det indeholder syntax highlighting, intellisense, code folding og alt det der, og så har det også sin egen debugger, så du kan se når og hvor du har lavet fejl. Det koster penge, men du kan prøve det gratis i 30 dage.

Jeg har efterhånden haft mine fingre i mange forskellige IDE's. Startede ud med Stone's Webwriter, skiftede siden til PHP Designer som jeg var meget glad for, og siden fik jeg en licens til Zend Studio Pro igennem mit arbejde, og idag arbejder jeg ikke i andet end Zend. Det er så lækkert at arbejde i syntes jeg. Det har bare alt og mere til.

Privat bruger jeg TextMate da jeg er mac bruger og ikke gider ofre de mange penge på Zend selv.

Hvis du godt kan lide Eclipse, hvorfor så ikke bruge Eclipse?

Der findes to PHP-plugins til Eclipse. PDT og PHPEclipse. Jeg foretrækker PDT.

Men ellers skulle Zend være fint. Desuden har Zend bygget et Eclipse plugin så du kan bruge Zend i Eclipse ;P Men det koster som bekendt knaster. Og jeg har endnu ikke oplevet noget som Eclipse m. PDT mangler.

Vim har syntax highlighting (til hundreder af sprog), intelligent kode (til dusinvis af sprog), kode foldning, vertikal og horizontal split screen, tabs, blokvis markering/kopiering og indsættelse, scripting (vims eget scriptsprog, python, perl, ruby, sikkert andre), kan via Makefiler og kommandolinje værktøjer let uploade filer, har plugins til visning af dokumentation, til versions styrings systemer, kan springe til definition/implementation af metoder/funktioner/variable, ooooogs så meget andet.

Jeg bruger aldrig andet en Vim til editering af al tekst, hvadenten det er C, C++, Java, SQL, PHP, HTML, XML, Apache konfiguration eller whatever.

De såkaldt "simple" editorer er LANGT overlegne i forhold til IDE'er.

Indlæg senest redigeret d. 08.12.2008 19:54 af Bruger #2695
<< < 12 > >>
t