UTF8 forbliver ikke UTF8

Tags:    programmering

Jeg har et problem med de filer jeg opretter som UTF8 (jeg anvender PHPdesigner).

Hvis ikke de indeholder noget specialtegn som feks æøå så ændres de til ansi, og det betyder jo at hvis jeg så trækker noget ud af db'en med specialtegn så kan det ikke læses.

Hvordan løser jeg dette problem, og hvorfor forbliver UTF8 ikke UTF8?

3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvorfor må det ikke blive ansi tegn? & aring; virker jo i grunden ligeså godt som å

Indlæg senest redigeret d. 06.12.2008 11:28 af Bruger #11328
Hey LL,
hvad er det der ikke forbliver i UTF8? selve filen?

hvis du sætter det til UTF8 i din head forbliver dine data korrekt.

mht om filen fortsat encodes i UTF8, ville jeg kontakte deres support (http://www.mpsoftware.dk/support.php)

Jacob : Men hvis jeg laver mit site i UTF8 så er det jo aligevel ikke helt korrekt?

Ken: Det jeg har været ude for er at hvis ikke jeg har nogle specialtegn i filen, og den så henter et ud fra DB'en, så bliver tegnet vist forkert - feks som en firkant eller i firefox som den lille ruder med spørgsmålstegn i. - hvis jeg så ændrer filen tilbage til UTF8, så vises det korrekt intil næste gang filen har været åben, hvor den så igen er blevet konverteret tilbage.

Jeg bruger en masse includefiler, og dem sætter jeg jo ikke header på, og faktisk er alt mellem <head></head> også lagt i en includefil (incl doctype linien).

Jeg kontakter deres support, det havde jeg ikke lige tænkt på :$

t