fra editbox til databasefelt ??

Tags:    delphi

hej med jer....

håber at i kan hjælpe mig, med et lille problem.
jeg har lavet en database med database desktop.
så nu vil jeg gerne kunne tilføje lidt indhold i den, ud fra text i et par editbox'es, hvor hver editbox = et felt i databasen...
og at der hver gang laves et nyt record....

på forhånd tak
kim platz.

ps. skriv hvis jeg skal uddybe det mere....





5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
okay, tak, men er der så nogen der kan hjælpe mig med lidt kode exemple, hvordan jeg gør dette som sagt har jeg omkring 7-8 stk editbox/dbeditbox og en memo/dbmemo, og de indtastet ting skal når jeg trykker på en knap tilføjes i hvert deres flet i en ny record i databasen.... ???

på forhånd tak
kim platz..


Det du gør er at du har en TTable som forbinder til din database. Så kaster du en TDataSource på som peger på TTable (DataSource egenskaben).

Dine DBEdit/DBMemo, skal så sættes til at pege på din TDataSource og respektive felter i din database.

Læs evt. denne artikel:

http://www.udvikleren.dk/article.php?aid=169&techid=2

Jeg har godt nok selv skrevet den, men den er så også den eneste artikel der beskæftiger sig direkte med database håndtering fra Delphi.

Selve DB enginen der anvendes i artiklen er godt nok TClientDataSet (MyBase), men hvis du erstatter referencer til denne med TTable, så er du ikke helt ved siden af.

De to komponenter fungerer selvfølgelig forskelligt, men grund princippet er det samme. De nedarver i sidste ende nemlig begge fra den abstrakte komponent TDataSet.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



hej med jer....

håber at i kan hjælpe mig, med et lille problem.
jeg har lavet en database med database desktop.
så nu vil jeg gerne kunne tilføje lidt indhold i den, ud fra text i et par editbox'es, hvor hver editbox = et felt i databasen...
og at der hver gang laves et nyt record....

på forhånd tak
kim platz.

ps. skriv hvis jeg skal uddybe det mere....



Jeg laver ikke DB applikationer, men vil mene at du skal bruge en Database EditBox... Den hedder såvidt jeg husker TDBEdit.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



ja, men bruges de ikke kun til læsning af database, eller er det mig der er forkert på den.....

for jeg har et par stykker af dem på min form, hvor de bruges til at aflæse databasen....

kim platz



ja, men bruges de ikke kun til læsning af database, eller er det mig der er forkert på den.....

for jeg har et par stykker af dem på min form, hvor de bruges til at aflæse databasen....

kim platz


Som sagt ved jeg ikke så meget om DB applikationer, men de burde også kunne skrive til databasen.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



okay, tak, men er der så nogen der kan hjælpe mig med lidt kode exemple, hvordan jeg gør dette som sagt har jeg omkring 7-8 stk editbox/dbeditbox og en memo/dbmemo, og de indtastet ting skal når jeg trykker på en knap tilføjes i hvert deres flet i en ny record i databasen.... ???

på forhånd tak
kim platz..



t