Unikt computer ID

Tags:    .net

Hej udviklere

hvordan får jeg et unikt computer ID i vb.net?

Bruger idag følgende, men det virker ikke på alle maskiner, nogle maskiner fejler

Fold kodeboks ind/udKode 

Skal bruge det til at lave en RegKey ud fra, måske der er en bedre metode?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er der ikke en eller anden måde du kan hente MAC-adressen på netværks interfacen? Denne er jo unik for computeren.

Hvad nu hvis der ikke er et netværksinterface? Hvad hvis der er mere end et, hvilket skal man så vælge?

Der findes nok ikke en 100% sikker måde at gøre det på, men tag en masse værdier, som f.eks. maskine navn, bruger navn og andre ting og lav eventuelt en MD5 hash, en base64 streng eller lignende af dem.

Det er en simpel måde at gøre det på, og jeg antager ikke det er noget specielt dyrt der skal sikres. ;)

Når du bruger WMI er det ikke alle maskiner der understøtter det, tror først det kom med fra windows 2000 (i begrænset omfang). Men jeg mener ikke at processorid og motherboard id kan bruges, det er vel ens for alle maskiner der er det samme motherboard og processor i (samme model)... ellers er jeg blank, fordi hvis vil lave et unikt id for maskinen kan du ikke bruge brugernavn og andre brugerdata til noget... (hvad nu hvis brugeren skifter computer, eller en anden bruger logger på maskinen)... MAC kan bruges i begrænset omfang, men hvad nu hvis man skifter netværkskortet, er det så en ny maskine...(hvad nu hvis man skifter andet hardware, er det så den samme maskine eller hvordan?)

Brug noget af dette:

http://www.codeproject.com/KB/system/GetHardwareInformation.aspx

Evt. sammensæt nogle værdier

Har du fået svar på dit spørgsmål Simon? Hvis det er tilfældet må du meget gerne lukke tråden og give point til dem du mener der har fortjent det...

Hej Brian

Tak for info. Det er det samme som jeg er kommet frem til. Dog ved jeg ikke hvordan jeg henter de forskellige værdier.

Der er jo nød til at være en del, så jeg er sikker på at alle (99,9%) klienter fanger et eller andet.

Måske du har et link eller lign.

Nu kan jeg jo være lidt ond og sige MSDN. ;)
Men kig på Environment klassen, den har et par nyttige properties til netop det her.

Det er stadig WMI

t