IT og Gymnasium - Hvad skal jeg vælge?

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej med jer.

Efter sommerferien skal jeg starte på et gymnasium.
I den anledning har jeg et par spørgsmål.
Drømmen er at blive nået inden for it. (Udvikler... You name it)

- Hvad skal jeg vælge? (htx, hhx eller ???)
Jeg har tænkt mig at starte på htx, da det umidbart er det bedste for mig.
Har i nogle erfaringer, forslag eller noget i bare vil tilføje til det?
Er der andet jeg bør vælge. I så fald hvad?

- På det gymnasium, som jeg nu en gang kommer ind på, hvilken studie retning er da bedst?

Minimums kravene er, at det skal være muligt for mig, at gå videre på bachelor uddannelsen på it universitetet.
Læs mere...
http://www1.itu.dk/sw76532.asp

I må også kommentere på den sidste.
Det kunne godt være i har andre i bedre kan anbefale.

13 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
For lige komme med et indspark vedr. datalogi studiet.

Hvis man godt kunne tænke sig at læse datalogi efter en ungdomsuddannelse, vil jeg mene STX er lige så godt.

Den "IT" man har på datalogi studiet er meget omkring algortimer, datastrukterer osv. Og derfor er den såkaldte praktiske IT i HTX ikke vildt anvendeligt.

Desuden har man på datalogi studiet en række hjælpefag (bl.a. Calculus I & II (hedder det ihvertfald på SDU)), som ligger meget i forlængelse af matematikken på STX (integration, differation, osv.). Så her igen er HTX praktiske tilgang til matematikken ikke vildt anvendeligt.

Jeg går selv på HTX i Vejle, 2. år, men lige som Morten siger, så skal du regne med at vælge gymnasie ud fra hvilke fag du gerne vil have, og ikke så meget ud efter IT, for det er der nok meget sjældent fokus på. Personligt valgte jeg selv HTX fordi jeg ikke gad at have et tredje sprog, og fordi historie, drama, billedkunst osv, fra STX ikke sagde mig noget, og ligeledes var handel ikke noget der sagde mig noget.

Selvom niveauet på HTX heller ikke er super højt, så er der her dog en langt bedre tilgang til fag som kommunikation/it og programmering end STX har til fag som datalogi (ud fra hvad jeg har hørt fra de folk jeg kender på diverse STX'er landet over).

Jeg var selv på HTX og selvom jeg ikke var imponeret af den it-mæssige undervisning, så var de her i de andre fag bedre til at indrage it og de arbejdsmetoder der også er vigtige inde for datalogien, så derfor synes jeg umiddelbart at HTX vil være det bedste valg hvis du gerne vil noget datalogi/it

gav det mening?

Det kommer virkelig an på hvor du går henne.

HTX Roskilde hvor jeg går er ved at være rigtig rigtig godt med på det IT faglige.

Fortrød i starten at jeg valgte HTX, men jeg kan se hvor meget jeg har lært af det - og så har det samtidig været med til at vække min interesse for webudvikling.

Mvh

<< < 12 > >>
t