Programmering - hvad, hvor og hvordan?

Tags:    diverse

Hej.

Jeg er ny her på siden. Jeg har meldt mig ind af den grund, at jeg har sat mig ind, at jeg vil lære noget mere programmering. Jeg har arbejdet i Photoshop de sidste 4-5 år, og nu synes jeg, at jeg har nået et niveau deri, som er højt. Derfor søger jeg nu nye udfordringer i programmering. Jeg har tidligere arbejdet begrænset med PHP/HTML (Læst og lært HTML.dk's guide), og det er basisstuff jeg kan i PHP/HTML. Men jeg lærte det mest, da jeg gik igang med at designe hjemmesider i Photoshop, og så ville jeg også programmere dem, naturligvis.

Men nu vil jeg gerne lære noget nyt. Jeg har tænkt lidt på flash - men jeg er overhovedet ikke klar over, inden for hvilket sprog man får den bedste start, eller hvad der er nemmest at gå til. Jeg søger også sider med nybegyndertutorials indenfor det valgte sprog.

Men hvor synes I, jeg skal starte, og kan I evt. hjælpe mig lidt på vej med tutorials, guides osv., så ville det være dejligt.

Tak.

PS: Jeg giver 50 point, ved ikke, om det er meget eller lidt, men så må I klage, hvis det er ;) .

9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lige pt er der to ting og vælge imellem når man siger Flash, nemlig actionscript 2.0 eller 3.0

Forskellene er for store til jeg vil nævne dem her, men du kan læse mere her http://armorblog.com/?p=168

Den største forskel er at 3.0 er objektorinteret (oop)

Jeg vil klart anbefale 3.0 da det er MEGET nemmere og arbejde med

Et godt sted og starte er enten på http://flashforum.dk/ eller http://gotoandlearn.com/index.php?as=3

Du kan selvfølgelig google efter flere, men dette vil jeg betragte som en god start.

Hvis du leder efter en god tekstbehandler til actionscript (eller bare andet) så kan http://www.flashdevelop.org/community/ virkelig anbefales.

Den har et par mangler, men virker MEGET bedre end Flashs indbyggede tekstbehandler.

Hvis du forresten ikke ved hvad oop er så kan du læse en artikel om det her http://da.wikipedia.org/wiki/Objektorienteret_programmering (kort) eller http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming (lidt længere) og endnu en http://flashforum.dk/tutorials/oop-intro-til-basis-begreber-og-principper

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2008 20:18 af Bruger #11386
Er lidt nervøs ved at skrive dette, som Bertel siger bliver der nok en større diskussion over det, men lad os håbe det går:

Til hjemmesider bliver selve hjemmesiden opbygget typisk i (X)HTML og CSS (Og evt. scripting sprog som JavaScript).
I dynamiske hjemmesider, som blogs, nyhedssider o.lign. er det brug for noget "Serverside" programmering, altså noget der snakker med serveren og henter data (Som f.eks. et blog indlæg). I den kategori er de mest kendte og brugte:
PHP, ASP.NET (C# osv.) og Ruby on Rails, (Selvom Ruby ikke er helt så udbredt som de andre.
Når jeg bygger dynamiske hjemmesider, foregår det altid i PHP som helt klart er et fremtidssikret sprog da det stadig bliver udviklet.

Når jeg så (for sjov) laver Dekstop Applikationer (som Huskelisten) bruger jeg C++ (Såvidt jeg har forstået minder C# en smule om C++, bortset fra at C++ er cross-platform, altså kan kører på Windows, Macintosh og Linux, mens C# kun kører på Windows).

Hvis du vil i gang med såkaldte "Rich Internet Applications" (RIA) som fx Flash applikationer, skal du nok også bruge et scripting sprog til det. Der vil jeg foreslå, som Casper siger, ActionScript 3, da det (sjovt nok) er det nyeste, og da det er OOP (Søg på wiki).

Så alt i alt:
PHP/.NET = CMS og loginsystemer
C++/C# = Desktop Applikationer

(Og så er der selvfølgelig en milliard andre sprog som jeg ikke har beskrevet.. :))

Uden at have undersøgt det nærmere, andet end hvad jeg selv har erfaret, så syntes jeg faktisk at det virker som om der er flere tutorials der hjælper dig i gang med php frem for .net på nettet. Det er måske værd at overveje.

@Jacob:
God oversigt over de forskellige programmerings sprog.

Den slags spørgsmål har en tendens til at ende i religionskrig, så nu er du advaret.

Jeg gider ikke anbefale en bestemt teknologi eller et bestemt sprog. I stedet vil jeg spørge: "Hvad vil du lave"?
Avancerede web-sider?
Online spil?
Standalone applikationer?
Mobil applikationer?
...?

Når vi ved hvad du vil lave kan vi måske give dig et hint om hvilken vej du skal gå.

Først og fremmest tak for svarene.

Casper: Det lyder spændende. Jeg tror, jeg vil læse lidt nærmere om ActionScript 3.0 på de sider, du linker til. Jeg har før kigget kort på flash, men tror jeg gik fra det igen, da jeg ikke kunne finde ud af det. Men nu vil jeg prøve at sætte mig ind i det.

Bertel: Jeg er ikke sikker, men er mest sikker på, at det bliver noget med avancerede websider, da jeg også kan få brug for det (I modsætning til eks. mobilapplikationer).

Det vil også være en fordel, hvis det sprog, jeg vælger, er fremtidssikret, forstået på den måde, at det ikke er et gammelt sprog. Jeg har hørt noget om, at et sprog kaldt Ruby on rails skulle være fremtidssikret, men har intet kendskab til det.

EDIT: Casper, jeg kiggede lige din blog og så dit program "Huskeliste" - hvilket sprog er det kodet i? Og er det et sprog, der er til at lære for en uerfaren som mig?

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2008 21:00 af Bruger #14404
Hej.

Det er lavet i et sprog der kaldes til C#.

Det kan både bruges til web udvikling eller som jeg har lavet windows programmer (Også kaldt en applikation)

Men før du begynder på og lære noget så kunne det være rart hvis du viste nogle eksempler på hvad du gerne vil lære.

Det bliver nemlig lidt nemmere og vejlede dig på den måde.

EDIT: Om det er til at lære er en lidt svært og sige. Men før du begynder på det vil jeg virkelig anbefale dig og læse oop da det er vejen frem.

C# bruger oop, i php er der også mulighed for det, og mange andre sprog benytter det.

Når du først har forstået oop så bliver alle sprog egentligt lidt nemmere og lære

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2008 21:20 af Bruger #11386
Okay. Jeg har ikke nogle kontrete eksempler - jo, f.eks. det du har lavet der - men tror det er i retning af noget hjemmesidesystem med Content Management System og de ting, der hører derunder. Men på den anden side vil jeg også gerne lære ActionScript 3.0. Er dog lidt i tvivl, da jeg ikke har kæmpe indsigt i, hvad de forskellige sprog kan bruges til. Jeg ved, at C# bruges til applikationer og Content Management System er hjemmesidesystemer med brugerlogin osv. . Men nu tror jeg lige, jeg vil kigge lidt på, hvad de forskellige ting kan bruges til.

EDIT: Okay, tak, jeg vil kigge på det :) .

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2008 21:25 af Bruger #14404
Mange tak for jeres yderst brugbare svar. Nu har jeg prøvet at læse de guides, som Casper Hansen linkede til, og forstår godt, hvordan det fungerer, men når der bliver snakket lidt mere teknisk, falder jeg lidt ud. Jeg kan også se, at der ligger masser af glimrende artikler herinde om JavaScript, så dem vil jeg kigge på, samt jeg vil benytte Flashforum.dk's videotutorials.

Derudover vil jeg også prøve mig frem med lidt C++, men det tager jeg nok først bagefter.

Btw., nu giver jeg jer tre point (Hvorfor står Bertel ikke i listen?), da alle svar har været rigtigt brugbare.

Hej.

Jeg er glad for du kan bruge svarene.

Grunden til du ikke kan give Bertel point er at han har valgt "Kommentar, uden mulighed for point" lige ovenover "Send".

t