Drømmejob

Tags:    snak

Hej.

Jeg er 13 år gammel, og skal jo snart til at tænke på en uddanelse:)
Så ville lige høre om der er meget svært matematik i at programmere.

Kommer an på hvad du skal programmere?

Men generelt skal man da kunne lidt..

Jeg udvikler selv, mysql, C#, php og mere og jeg vil sku ikke sige det kræver det store matematik, men hvis du skal lave et 3d spil eller what not så skal du da have skruet hovedet ordenligt fast.

Men 13 år og uddannelse? Du går vel først ud af folkeskolen om et par år eller 3?

Nu skriver du "Drømmejob" som emne. Hvad er det, du har lyst til at arbejde med ?
For kravene til matematikken ligger lige fra "Du skal kunne lægge sammen og trække fra" til "Du skal kunne primtals faktorisere, integrere, differentiere og kende til og kunne bruge alle fysikkens love".

Hej igen.
Tak for svaret Casper Hansen.

Uddanelse 13 år, der er ikke helt unormalt.
Nu går jeg i 7. klasse. Vi har allerede haft en uddanelsesvejleder to gange!(i 6. og 7. klasse).

Jep du har 100% ret Robert Larsen :D
Overskriften ville have været mere passende med:"Er der svær matematik i programmering".

Jep du har 100% ret Robert Larsen :D
Overskriften ville have været mere passende med:"Er der svær matematik i programmering".

Så må jeg stadig spørge, hvilken programmering ?
Hvis du vil lave en ny Facebook er svaret "Nej". Vil du lave en CD database, er svaret "Nej". Vil du lave et 3D skydespil med realistisk fysik, er svaret "Ja".

Der er ikke altid meget svær matematik i programmering. Jeg har f.eks. ikke lavet et eneste integrale i min tid som programmør.
Men jeg tror at matematikken og programmering bor de samme steder i hjernen.
Begge er ren logik og kombination af simple faste regler.

Så hvis du er god til matematik bliver du sandsynligvis en god programmør.

Man kan sige, at der ikke er matematik i programmering, men at nogle af de opgaver, man vil løse programmatisk, kræver matematiske kundskaber.

rent uddannelsesmæssigt er det også meget forskelligt alt efter hvilken uddannelse du vælger at tage.

Personligt studerer jeg til IT-ingeniør og vi har da optagelseskrav på Matematik A og en del matematik under uddannelses, som til tider kan være lidt langhåret.

Omvendt er der ikke meget mat på datamatikerlinien, hvor du også lærer at programmere.

Så kommer helt an på hvordan du vil stå når du engang er færdig.

t