Lær "Elektronik"

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Hejsa Udviklere.

Jeg er blevet meget fascineret af "Elektronik" her på det seneste og har set en masse video klip på youtube så som "How to protect your home with lasers" af kipkay - også dette: http://web.mit.edu/zacka/www/midas.html.

Jeg har søgt en del, men har indtil nu ikke fundet noget. Jeg er jo 13 år, men alderen har ingen indflydelse på læringen. - har allerede god erfaring i PHP, MYSQL, CSS & HTML og har lavet mange store og avancerede systemer.

Jeg har ingen problemer haft med at lære php&mysql.

Findes der evt. 'klubber/aftenskoler/kurser/ungdomsskoler' hvor man kan lære det? evt. i Gentofte / Stor København?

- eller er mange tvunget til at lære det selv, ved at læse bøger, artikler & se tutorials - som man gør med php og alt web?

Og hvad hedder det egentlig? Hedder det 'Lær Elektronik fra bunden' - "elektronik"?

Og hvor kan man ellers købe bøger om grundlæggende elektronik?

Tak for opmærksomheden :)

28 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jeppe.

Jeg kan forstå på det hele, at jeg skal have et Arduino board?

Jeg har fundet nogen af disse:
http://www.electrokit.se/search_list.php?searchstring=arduino

Hvilket synes du jeg skal tage? - det her?:
Arduino Duemilanove USB board

Skal jeg bruge andre ting for at komme igang? :)

Sådan en som den her ser lovende ud:
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12200020

Andet gods der kan være gode at have:
Tang. En lille en til små ledninger
En bunke lysdioder. En god måde at teste nye programmer på
Noget ledning med kun en leder i. Dvs. ikke blød ledning. De har sikkert noget i din lokale skole som du sikkert kan få et par meter af gratis.
Skal du til at lave noget større så vil jeg anbefale dig at få fat på enten en loddekolbe og noget loddetin, eller et fumlebræt.

Den er nu købt, tak Jeppe :)..

- men når jeg nu skal kode.

Hvad skal jeg så kode i?

C eller C++ ?

- eller hvad anbefaler du jeg skal kode i?

p.s.

Når du siger 'lysdioder' så mener du LEDs, ikke? :)

Indlæg senest redigeret d. 19.11.2008 19:53 af Bruger #14387
Jo LED=light emitting diode(lysdiode) :)

Der findes GCC til AVR som er en opensource compiler. Den fungerer fint og det er vist også den som Arduino'en bruger primært. Det er nok den mest udbredte compiler til AVR

Men du burde kunne skrive i stort set alle sprog. MikroElektronika har også en serie af compilere for mange forskellige sprog.

Jeg vil anbefale du starter med C i GCC

Så jeg må få købt mig nogle C bøger.

Men hvad mener du med 'C i GCC? :)

- forresten. Hedder det 'jeg laver' analogt elektronik? :)

- eller hvad hedder det, helt bestemt?

Men hvad mener du med 'C i GCC?

Ikke noget bestemt. Det var mere at det nok ville være smart at bruge GCC som compiler da den er gratis og meget stabil :)

Hedder det 'jeg laver' analogt elektronik?

Nej det er primært digital elektronik. Men der er også elementer af analog elektronik i det.
F.eks hvis du skal have en lysdiode til at lyse, så skal du sørge for at dioden ikke brænder af så du skal kende til Ohms lov som er den vigtigste lov i al form for elektronik :)

Tak for svarene Jeppe.

Men undskyld jeg sprøger - hvad er en compiler?

forresten.
Findes der overhoved nogen bøger om C og Digital elektronik ? Jeg har søgt næsten alle steder, men alt er udsolgt, og forventes ikke genoptrykt?

Indlæg senest redigeret d. 19.11.2008 20:43 af Bruger #14387
er der forresten forskel på C og C# ? eller er det detsamme?

- det går jeg ud fra, der ikke er :)

Indlæg senest redigeret d. 19.11.2008 21:57 af Bruger #14387
<< < 123 > >>
t