Lær "Elektronik"

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Hejsa Udviklere.

Jeg er blevet meget fascineret af "Elektronik" her på det seneste og har set en masse video klip på youtube så som "How to protect your home with lasers" af kipkay - også dette: http://web.mit.edu/zacka/www/midas.html.

Jeg har søgt en del, men har indtil nu ikke fundet noget. Jeg er jo 13 år, men alderen har ingen indflydelse på læringen. - har allerede god erfaring i PHP, MYSQL, CSS & HTML og har lavet mange store og avancerede systemer.

Jeg har ingen problemer haft med at lære php&mysql.

Findes der evt. 'klubber/aftenskoler/kurser/ungdomsskoler' hvor man kan lære det? evt. i Gentofte / Stor København?

- eller er mange tvunget til at lære det selv, ved at læse bøger, artikler & se tutorials - som man gør med php og alt web?

Og hvad hedder det egentlig? Hedder det 'Lær Elektronik fra bunden' - "elektronik"?

Og hvor kan man ellers købe bøger om grundlæggende elektronik?

Tak for opmærksomheden :)

28 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Normalt laver man et PCB(et print) hvor man lodder komponenter på med en loddekolbe og loddetin.

Til udvikling kan man bruge et breadboard(også kendt som fumlebræt) hvor man kan sætte komponenterne og afisolerede ledninger i. Afisolerede ledninger er hvor det yderste plastik er klippet af den yderste spids af ledningen

En god ting at starte med er digital elektronik eftersom analog elektronik kræver meget stort kendskab til matematik. Her kan man enten tage og starte med enkelte logik kredse som er de mest basale byggeblokke af et digitalt kredsløb

Ellers kan du starte med en microcontroller som principielt set kan ses som en meget lille computer. Den er ideel til styring af forskellige ting såsom lysdioder og motorere og sådan noget.
Normalt vælger man mellem AVR eller PIC microcontrollere som er to forskellige familier af små microcontrollere. Der er ikke så stor forskel på dem.

Det kan være lidt svært at komme igang med men der skulle være massere af tutorials på nettet. Det kan også være lidt svært at komme igang med selve elektronikken. En god ting kunne være at kikke på om du kan finde et udviklingsboard til sådan en microcontroller.

Et udviklingsboard er et lille print hvor de fleste komponenter allerede er monterede hvor du primært skal koncentrere dig om at skrive noget kode til microprocessoren. Dette kan foregå i enten Assembler, C, Pascal, Basic eller andre sprog

Prøv evt. og søg efter Arduino som er et populært udviklingsboard at starte med

Bjørn:
En PIC kan godt benyttes til at styre en eller flere motorere.

Typisk drives en motor af at der kommer en strøm i enten positiv eller negativ retning i forhold til motorens 2 poler.

Drives strømmen den ene vej, trækkes motoren frem, den anden vej trækkes motoren tilbage :)

Det anbefales at benytte en H-Bro til at sikre at strømmen ikke pludseligt forsøger at løbe begge veje :)

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at vide følgende:

1. Når jeg tænker robot, tænker jeg en maskine der kan køre, med nogle sensorer ovs. Men kan den pic der blev henvist til på electrokit.se kontrollere motorer?

2. Jeg ville gerne kunne fjernbetjene denne robot, hvordan gøres dette med en pic? ...... eller skal jeg have noget helt andet?

En oplagt mulighed for at lære analog elektronik er at blive radioamatør.

Radioamatørene finder du på www.edr.dk - find siden med lokalafdelinger og spørg dem om de har et certifikatkursus - typisk tager det mellem 3 og 5 aftener, og kan afsluttes med en prøve i Telestyrelses regi.

Så denne vej giver dig altså konkrete færdigheder, en mulig fritidsinteresse der deles af mange mennesker over hele verden - og helt lokalt får du kontakt til en gruppe der ved hvor du skaffer stumperne, hjælper når det kniber....

og forresten er de ofte meget interesseret i at møde nogle der kan programmere - både WEB, WIN og Embedded.

Med Venlig Hilsen
Joakim Soya (eller OZ1DUG)

du har vel fysik i skolen, der begynder du jo at lære nogle grundlæggende ting om elektronik - ohm's lov, osv.

ja - men har ikke haft om noget elektronik endnu. desuden kan min fysik lære næsten ingenting i elektronik har han sagt.

- det er på det minimale punkt vi øver elektronik.

Jeg ville tage et kik på nogle microcontrollere hvis jeg var dig. Det var samme sted jeg startede med elektronik.

Find noget litteratur på PIC microcontrollere og skaf en PIC samt diverse smådele. Det er ihvertfald den microcontroller type jeg synes bedst om

Andre vil nok anbefale AVR, især et udviklingsboard som Arduino som skulle være rimelig nemt at komme igang med som også er relativt billigt

PIC?
AVR?
Udviklingsboard?

Hvad skal man bruge disse ting til?

Har også lige nogle sprøgsmål
1) Hvad er PIC, AVR og et udviklingsboard?
2) Hvis man har to gummi/cover ledninger som skal forbindes på, f.eks en 'motor' skal man så ikke bruge sådan en 'brænder' som brænder det sammen, eller hvad nu?

tak ;-).

Ville du evt. liste alt det jeg skal bruge til at kunne arbejde med elektronik?

Jeg har nu:

1) Volt/Strøm måler?
2) Skrue trækkere selvfølgelig.
3) sådan en som trækker gummiet af ledninger.

Skulle jeg ikke mangle en brænder?
Noget som minder om dette?:http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=-179&doy=17m11&C=SO&U=strat15 - jeg ved ikke, men kunne forstille mig.

F.eks:
hvilke programmer og værktøj bruger han i denne film?

http://www.youtube.com/watch?v=fYeYVeatX4g&feature=related

en PIC - udelukkende en PIC med software?

Hvad hedder det han arbejder på, hvor han sætter de der LEDs ned?

Og programmere man egentlig i C++ eller hvad? :)
- tak, og undskyld for de mange spørgsmål.

<< < 123 > >>
t