linje og tegnnummer

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
i mange editorer står der fx 123:45 nede i hjørnet, som viser hvor markøren er i linje og tegn. Hvordan gør man det i en memo?



18 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hei! Jeg vet ikke helt om det er dette du tenker på, men dropp en TTimer på din form, og sett dens Interval til ex. 100.
I Timer'ns OnTimer skriver du dette:
Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg oppdaterte koden litt :)

... Ok.. Det er noe som ikke er helt som det skal være, men kanskje det hjelper deg litt:
Trykk ENTER et par ganger. Ok, nå er vi på linje 3:3. Så skriver du en bokstav på linje 3:3, og trykk OPP, og den viser at vi er på linje 2:4. ???

Mvh
DiZpel

[Redigeret d. 19/06-04 23:53:14 af DiZpel]


det svarer ikke på noget som helst, sorry :(



The-Friek.
Nu har jeg prøvet den kode i delphi 6 PE og delphi 7 PE, og jeg syns ABSOLUT den virker.
Bruger du da ikke PE? Og kan det være grunden?
Jeg var ellers ret sikker på at den også burde virke i alle delphi versioner af delphi. Men du har sikkert ret.
Men i såfald er det ikke KUN delphi 6. Med også nogle versioner af delphi 6

(Jeg har nemlig installeret delphi 7 og delphi 6 på min pc. :D Der er jo nogle der er lidt programmerings fan :P )



Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

En professionel er en person, som kan gøre sit bedste på tidspunkter,hvor han ikke ligefrem føler for det.



Fold kodeboks ind/udKode 


Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com

[Redigeret d. 24/06-04 16:59:07 af Jeppe]


Shafh: Har prøvet det i både Delphi 6 PE og 7 PE, og det virker IKKE... Den opdaterer ikke før memoen's indhold bliver skiftet....

- Mads




Har prøvet det i både Delphi 6 PE og 7 PE, og det virker IKKE... Den opdaterer ikke før memoen's indhold bliver skiftet....


Så prøv at bruge onKeyUp/onMouseUp (for at få evt. museklik til at sætte cursor med).
Grunden til at du skal checke på OnKeyUp og ikke OnKeyDown er at du får et forkert resultat hvis du står i f.eks. øverste venstre hjørne. Desuden skal du vide at CaretPos.X og Y er nul-baseret, så hvis du vil have at øverste linie, første karakter er 1:1, skal du lægge 1 til begge værdier.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

[Redigeret d. 29/06-04 08:46:52 af Thomas Due]


Ja, det HAR jeg fundte ud af. Jeg mangler bare at finde ud af hvordan jeg finder, hvor langt der er scrollet. Altså med scrollbaren. Det vil sige: hvilken linje, der er den øverste SYNLIGE linje.




Ja, det HAR jeg fundte ud af. Jeg mangler bare at finde ud af hvordan jeg finder, hvor langt der er scrollet. Altså med scrollbaren. Det vil sige: hvilken linje, der er den øverste SYNLIGE linje.


En google efter "Visible line richedit" gav følgende resultat:

Fold kodeboks ind/udKode 

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



Lige hvad jeg manglede. Har nu bare et andet problem:

min OnChange + OnKeyUp + OnMouseUp event registrerer ikke når der scrolles ved at hive i scrollbaren, eller med musens scroll-funktion!

Hvad gør jeg nu ?



lukker tråden. Åbner en anden tråd til det sidste spørgsmål, når jeg kommer hjem fra ferie.



<< < 12 > >>
t