Programming af egen elektronik

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej udviklere,
Jeg har siddet og loddet nogle elektronik dele sammen og lavet et lille lys show, og så kom jeg til at tænke på om jeg kunne købe en form for chip, der kunne programmeres til at state diode 1 og så 2 osv.

Med venlig hilsen
Kasper Pedersen

Indlæg senest redigeret d. 02.11.2008 21:13 af Bruger #10613
11 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Eller hvis det skal være endnu mere simpelt så kig på PIC-processorer såsom picaxe.

Altså nu skal jeg ikke kunne være for behjælpelig med C++ programmering af mikrochips (men det kan selvfølgelig lade sig gøre!) men på mit sidste år på HTX havde jeg som teknikfag elektronik på A-niveau. Vi programmerede her mikrochips samt lavede vores egne elektriske kredsløb ligesom du beskriver her. Det foregik her via en PIC processor (tror nok den hed PIC16F88) og et program der hedder FlowCode. Det virkede i og for sig meget fornuftigt. Det skal så lige siget at FlowCoden (hvilket er en form for "flow diagram"-progremmering, altså lav et grafisk flowdiagram over programmet osv.) blev faktisk parset og ud fra dette blev der faktisk generet en C fil. Du kunne jo prøve at kigge lidt på produkterne fra PIC og se om der står noget som du føler du kan bruge til det. De generede C filer så som sådan egentlig overskuelige nok ud - dog skal man selvfølgelig gerne vide en lille smule om hardware opbygning osv. når man skal opnå forskellige ting og sager, men i al sin enkelhed var det nu slet ikke så mærkværdigt.

Jeg glemte forresten en lille ting den anden dag, hvis du enten ikke vil ud og bruge pengene på stk 500, eller hellere selv vil prøve at lave din programmer helt fra bunden, er ponyprogrammer et godt bud. Den er meget simpel, og hvis du har delene til den, kan du samle det hele på 15 minuter. Der er diagrammer og programmer på hjemmesiden.

http://www.lancos.com/prog.html

Men ud over ponyprogrammeren, skal du jo så stadig bruge noget elektronik, så du kan se nogle lysdioder blinke og trykke på nogle knapper, og så kommer du hurtigt op på ca samme pris.

Som data skriver er atmel og microchip nok de mest oplagte bud. Det er rigtigt at microchip vil give dig nogle samples gratis, men her slutter festen så også fra deres side.

Hvad mener du med at festen stopper fra deres side???

Som du nok kan hører er jeg lidt religiøs på dette punkt, jeg er helt klart på atmels hold, så jeg kan ikke give dig mange råd om microchip. Det kan være de har noget der er godt, men det er helt sikkert ikke så godt som det atmel har :)

På hvilke punkter er PIC ikke så gode som Atmel???

Er der ikke noget der er mere simpelt som fx 1 chip der sender det ud?

Helt så simpelt som én chip bliver det nok aldrig.

Byggesættet er lavet til at programmere chippen, og til at lave simple forsøg. Når du har lavet programmet og programmeret chippen kan du godt flytte chippen over på et andet board hvor der stort set kun sidder chippen, lidt strømforsyning og hvad der måtte være nødvendigt for at at styre diverse udgange.

Selvfølgelig kan det laves med en chip. Kig på microcontrollere fra Microchip eller Atmel. Microchip er så flinke at de vil sende dig en gratis sample, som du så kan eksperimentere med. Du mangler blot hardware til at programmere chippen med. Det kan enten købes eller du kan finde diagrammer på nettet.

Det kan sagtens lade sig gøre, og det er relativt let (selv føldig afhængig af dine tekniske færdigheder).

Som data skriver er atmel og microchip nok de mest oplagte bud. Det er rigtigt at microchip vil give dig nogle samples gratis, men her slutter festen så også fra deres side.

Det er måske lidt sværere at få samples ud af atmel, tilgengæld koster de heller ikke en formue, fra ca 4 kr til 40 kr stykket alt efter hvad de skal kunne. Der er rigtigt mange super gode værktøjer til den. Hvis du er helt ny er codevission nok det letteste at gå til, hvis du er lidt mere advanceret, og vil ha maximal frihed, er gcc helt klart at foretrække. Og med en IDE som codeblocks bliver brugen af gcc som en leg :)

Som du nok kan hører er jeg lidt religiøs på dette punkt, jeg er helt klart på atmels hold, så jeg kan ikke give dig mange råd om microchip. Det kan være de har noget der er godt, men det er helt sikkert ikke så godt som det atmel har :)

Hvis du kaster dig over atmel, vil jeg anbefale dig at du køber et avr stk 500. Det er et starter kit, men programmer i, der er en masse ting til når du bliver mere advanceret, og vil til at leget med extern flash. Men det rigtigt rare ved dette kit er, at der er 8 kontakter og 8 lysdioder på printet, så kan du bare programmere dem som du har lyst til. (http://atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=2735)

Der er et super godt community omkring atmel, og du kan få alt det hjælp du har brug for på avrfreaks.net.

Du kan købe alt atmel grej via arrow (http://www.arrowne.com/), de har også tit en masse gratis kurser, hvor du kan komme og høre om hvad der rører sig i branchen. Et stk kit koster vidst ca 100$, men så har du også alt hvad du skal bruge, og der er millioner af timers underholdning i det.

når jeg åbner linket kommer der ingen description eller noget :/

<< < 12 > >>
t